6-9 חודשים
גיל 6-9 חודשים – הדרמה של ההתפתחות
בשלב זה התפקודים המשמעותיים ביותר של התפתחות תינוקכם אמורים להתרחש:
התהפכות שלמה, הרמת ישבן, ניסיונות הזחילה הראשונים, זחילת גחון – ועד להבשלת הזחילה המלאה.
בניגוד לסדנה הקודמת שבה עבדנו על הכנה לשלבים, בסדנה זו השלבים אמורים להתממש והלמידה היא כיצד לגרום לתינוק להתנועע ולהתנסות יותר בפעולות החשובות להתפתחותו.
זו דרמה גדולה, הן מבחינת התינוק והן מבחינת ההורה: לראשונה בחייו, התינוק פוגש את הצורך לנוע, לחפש את תחילת הדרך לעצמאות תנועתית. זו הדרמה שלו, והוא ישקיע שעות רבות של “עיסוק” בהתפתחות התנועה – אם רק ניתן לו תנאים סביבתיים הולמים.
הדרמה של ההורה קשורה להבנה שאם תפקודים אלה אינם קורים בעתם, או מקדימים מדי – סביר להניח שיש כאן בעיה התפתחותית.
האבחון, שמתרחש בכל מפגש בסדנה כחלק אינטגרלי מהפעילות, מציע מענה לשאלות ההורים,
וכן תרגילים מעשיים שעוזרים לעבור את השלב החשוב הזה בדרך הנכונה ביותר.
במקביל לתפקוד התנועתי – התינוק נמצא בשלב חדש של יכולת תקשורת, הבעת צרכים, ראשית האכילה של מזון מוצק וראשית המלמול- שמוביל לדיבור. הליווי ההתפתחותי מציע מענה ישיר להורה גם בנושאים אלה.
איך תינוק מתחיל לזחול?
ובכן… תינוק לא מתחיל לזחול יום בהיר אחד, כי הגיע הזמן הביולוגי לעשות זאת.
הזחילה היא פונקציה מורכבת מאד, שקורית מתוך שלבי התפתחות קודמים, ומותנית בהם:
תינוק אשר שכב מספיק על הבטן, אשר קיבל גירוי חושי נכון, התהפך באופן סימטרי ויצר מערכת מלאה של שיווי משקל – יוכל להתחיל לזחול באופן מאורגן ומתואם.
בסדנת ליווי התפתחותי בשיטת “צעד ראשון” ההורים לומדים כיצד לאפשר לתינוק ליצור תנאים מיטביים כדי שהזחילה תקרה.
ההורים לומדים גם איך להימנע מלהפריע לתהליך הטבעי, ואיך ליצור סביבה מאתגרת במידה מספקת עבור ילדם.
האם יש טעם לבוא לסדנה עם תינוק שכבר זוחל?
גם אצל תינוק שכבר זוחל נרצה לוודא שכל מרכיבי התנועה קיימים על מנת שיזחל באופן מאורגן.
בלימוד שנולד מתוך שיטת פלדנקרייז, אנו מנתחים את תנועת הזחילה, ורואים האם קיימים כל המרכיבים, כגון : תזמון, כוח, קשר בין יד לרגל וגמישות התנועה.
אנו מזהים שכל תנועה מורכבת משלוש איכויות משמעותיות: כפיפה, זקיפה ורוטציה (סיבוב הגב ביחס לחלק קבוע). שלושת האיכויות האלה צריכות להימצא בתוך כל תפקוד משמעותי – בהתהפכות, בזחילה, ואחר כך בהליכה. אם אחד (או יותר) המרכיבים חסר – עדיין אפשר שהילד יזחל, אך חווית הזחילה שלו תהיה פחות מאורגנת והגוף יפצה על החסר באופן לא מאורגן ופחות רצוי
מרכיבים חסרים ופיצוי גופני יכולים לבוא לידי ביטוי למשל, כשהילד ימצא את עצמו מסורבל תנועתית בגיל חמש, אולי ירבה ליפול וירגיש שהוא לא שווה ערך למשחק מוטורי עם חבריו במגרש או בחצר, ועלול אקב כך לייצר בחירות חברתיות שמגוננות עליו. כיוון שמדובר על העתיד… שכעת נראה רחוק – קשה לעיתים להורים להבין מה בעצם הבעיה.
לא פעם הם אומרים “אבל הילד זוחל…”. השאלה כאמור היא איך הוא זוחל. באמצעות הליווי ההתפתחותי בשיטת צעד ראשון תנועת הזחילה תוכל להיות איכותית ומאורגנת יותר.
ד”ר משה פלדנקרייז עצמו נהג לומר שאדם שזכה ליותר גמישות בתנועה ולאיכויות מגוונות ושונות – מצליח להיות מכוונן ומאורגן יותר בכל מרכיבי חייו. זו גם המטרה שלנו.
חשוב לדעת! בחברה המודרנית קיים חסך אדיר בתנועה ושהייה בסביבה.
הקשר בין תנועה לבין התנהגות עצמאית
התרגילים בסדנאות מאפשרים התמודדות עם שלב משמעותי שבו התינוק מתחיל להיות עצמאי יותר ובעל נוכחות ודרישות שונות ביחס לחודשים הראשונים. אנו רואים את תחילת התהליך שיהיה ברור עוד יותר בחודשים הבאים – כאשר העצמאות התנועתית משליכה על העצמאות החברתית ועל יכולת הפרידה מהאם.
מסיבה זו חלק ממפגשי הסדנה נוגע לשאלות הנוגעות לנושאים אלה, למשל:
– מתי להפסיק להניק?
– איך להתמודד עם מזון מוצק ולכלוך?
– מה עושים כשהתינוק נוגע בכל דבר, ממשש, מכניס הכל לפה? הורים שמשתתפים בסדנה מרגישים לא פעם תחושה של חרדה סביב העצמאות החדשה של תינוקם: האם להרשות לו לגעת?
מה מסוכן ואיפה ההגבלות עלולות לשבש את החושים הטבעיים של הילד? הסדנה מציעה מענה מקצועי גם לנושאים אלה.
המעבר לישיבה
המעבר לישיבה הוא אחד התפקודים הבסיסים בהתפתחות התינוק, והוא קשור ללמידה של מערכת שיווי המשקל והיכולת של התינוק לייצב את עצמו.
הורים לעיתים גאים בכך שתינוקם מושך את עצמו להתיישבות מטיולון או מטרמפולינה, ושמחים שתינוקם מגיב אל הסביבה ויוצר קשר.
אך למעשה מצב זה יוצר ישיבה נוקשה במקום יציבות גמישה (כמו של עץ שנע ברוח).
ההתיישבות הנכונה מתרחשת מתוך עמידה על שש ותנועה של האגן, כאשר האיכות המשמעותית היא של רוטציה וכפיפה של הגב. היכולת של התינוק להגיע למצב זה מתוך עמידה על שש מאפשרת לו ישיבה יציבה, וגם מאפשרת לו הכנה לעמידה ולהליכה. התיישבות כזו קורית סביב גילאי 6-8 חודשים.
חשוב להבין שכאשר תינוק נעמד והולך הוא זקוק ליכולת גבוהה של שיווי משקל. לא פעם תינוקות עוברים לכאורה את כל השלבים, אבל מתקשים בשלב העמידה וראשית ההליכה, וזאת בשל העדר למידה מספקת של מערכת שיווי המשקל שלא נרכשה בזמן המתאים, או שהשלבים הקודמים נרכשו בצורה לא מאורגנת דיה.
חשיבות המגע
גם בסדנה זו מוקדשים מפגשים רבים למגע ותחושה. הורים מזהים שכשם שאצלם מתעוררת לפעמים תחושה עזה של צורך במגע ואולי רק עיסוי יענה על הצורך, כך תינוקם זקוק יותר מכל למגע משמעותי.
בסדנה נלמדים סוגי מגע ומגע עמוק שמאפשרים לתינוק לחוות חוויה מלאה של גופו, ולהגיע לתחושה נינוחה ומשוחררת לחלוטין.
תינוק בתוך הבית
במסגרת סדנאות צעד ראשון, הורים רבים שואלים אותנו כיצד יש להתאים את הסביבה הביתית כאשר יש תינוק פעיל בבית בגילאי חצי שנה ומעלה.
אצל משפחות רבות בחברה המודרנית התינוק הופך להיות מרכז הבית והורים מרגישים שהוא ״מנהל״ את הבית.
כשהוא עייף לדוגמא, כולם עוברים למצב של שקט ונוצרים מצבים שבהם כל בני הבית עסוקים רק בו ונמצאים סביבו בלי הפסקה.
בסדנאות צעד ראשון נלמדות אפשרויות נוספות, ומתאפשרים מצבים בהם התינוק הוא חלק מהחיים בבית, לומד להסתגל לסביבה ולא דורש מהסביבה מענה מיידי ומתמיד.
בין השאר ההורים לומדים כיצד להגיב לקשיים ולתסכולים הרבים של תינוק בגיל זה, כיצד להתמודד עם בעיות תכופות, עד כמה “לקחת על הידיים”, ואיך להגיב אל התינוק באופן שלא יעכב אותו מבחינה התפתחותית.
להבדיל משלבים מוקדמים בהם ההיענות של ההורים הייתה הכרחית, בשלב זה תינוק זקוק גם לתסכול ולהבעה עצמית, ולא רק להיענות מיידית.
כאשר ההורה לדוגמא מגיש לו כל חפץ שהוא רוצה, לתינוק אין סיבה להתחיל לזחול אל החפץ. כאשר ההורה מדבר בשבילו – אין לו סיבה להתחיל לדבר.
הסדנה מלמדת למה תינוק זקוק בשלב הזה, ומציעה להורים להרחיב את הטווח, לאפשר תסכול במידה, לאפשר מאמץ מאתגר ובכך לעודד כישורי חיים משמעותיים שילוו את התינוק כל חייו.
הסדנא ככלי אבחוני
השלב ההתפתחותי שקורה בין גיל 6 ל- 9 חודשים הוא כאמור שלב דרמטי, שבו “הישגים תנועתיים” צריכים להבשיל ולהיראות.
לעיתים זה שלב מלחיץ מבחינת ההורים: למה הילד עוד לא זוחל, או למה הוא מתרומם לישיבה מהגב ולא מעמידה על שש?
כל אלה קשורים לאופן שבו מערכת העצבים מגיבה לסביבה: למעשה התגובה נוצרת כתוצאה מהחושים, שנמצאים כולם באזור הראש:
שמיעה, ראייה, טעם. החושים מובילים את הילד לרצות בקשר עם הסביבה, והמערכת התנועתית נועדה לאפשר את הקשר.
אבל לעיתים הקשר בין מערכת העצבים המרכזית לבין הגוף – לא מותאם והגוף מציע “מענה לא יעיל”. כך למשל, תינוק שלא שכב מספיק על הבטן, והיה מונח לאורך זמן על הגב, רוצה גם הוא ליצור קשר עם הסביבה.
כתוצאה – הוא “מושך את עצמו” קדימה, להתיישבות. הבעיה היא שבמצב זה הוא משקיע יותר מדי אנרגיה עבור כל פעולה, ונדרש ממנו כוח רב כדי למשל להגיע לחפץ. יותר מזה – השלד של ילד כזה לא עובד על פי החוקים הביומכניים שעל פיהם עליו לעבוד, והוא נמצא בחסך מתמיד.
בעת הסדנה, מצבים כאלה ואחרים מאותרים מיידית על ידי המדריכה, ובהתאם – מוצע לתינוק מענה שיאפשר לו ליצור מחדש תנועה נכונה עבור גופו.
במידת הצורך, ההורה והתינוק מופנים לאבחון ולשיעורים פרטיים.
מהן סדנאות “צעד ראשון”?
הסדנאות לליווי התפתחותי לתינוקות מיועדות ללוות את תינוקכם ואתכם במסע ההתפתחותי המשמעותי של חייו.
מסע זה משול לכניסה לבית ספר עם הרבה כיתות, כשבו כל כתה דורשת התייחסות שונה ומעמיקה. לכם, ההורים, יש אפשרות חד פעמית לתמוך בילדכם בעת הגדילה, ובעיקר – ללמוד איך להיות עבורו סביבה התפתחותית מעשירה וטובה.
מחקרים רבים מראים שככל שהורים מקדישים זמן רב יותר ותשומת לב איכותית לתינוקם בשלבים המוקדמים של חייו, כך הוא יגדל להיות אדם בעל יכולות מוטוריות, חושיות וקוגניטיביות מפותחות יותר.
אנו, ב”צעד ראשון” נרצה ללמד אתכם כיצד תינוקכם יוכל להתפתח טוב יותר – באמצעותכם ההורים.
הסדנאות ב”צעד ראשון” מלוות את הגדילה של ילדכם מרגע הלידה ועד לגיל שנתיים.
לאורך תקופה זו, שיטת צעד ראשון מציעה סדרות של מפגשים העוסקים בשלב ההתפתחות הרלוונטי.
המפגשים כוללים התנסות חווייתית בקבוצה, כאשר כל הורה מתרגל עם ילדו באופן פרטני.
התרגילים פותחו במיוחד עבור סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות בשיטת ”צעד ראשון”, ולא ניתן ללמדם במקומות אחרים.
העבודה נעשית באמצעות תנועה, מגע, כמו עיסוי תינוקות, ושימוש באביזרים המותאמים לשלב ההתפתחותי.
במקביל בתוך המפגשים שזורות הרצאות שעוסקות בהתמודדות ההורית עם נושאים שונים בחייו של תינוק, כמו התמודדות עם בכי, הרמת ראש, הרגעה, תקשורת ושפה, שינה, התפתחות קוגניטיבית ועוד.
הסדנאות לתינוקות מתנהלות בקבוצות של 8-10 תינוקות והוריהם, במרחב ממוזרן כולו, ממוזג, ועם ציוד מגוון המותאם לשלב ההתפתחותי של הילדים