fbpx

סדנאות צעד ראשון

מהן סדנאות “צעד ראשון”?

הסדנאות לליווי התפתחותי לתינוקות מיועדות ללוות את תינוקכם ואתכם במסע ההתפתחותי המשמעותי של חייו.

מסע זה משול לכניסה לבית ספר עם הרבה כיתות, כשבו כל כתה דורשת התייחסות שונה ומעמיקה. לכם, ההורים, יש אפשרות חד פעמית לתמוך בילדכם בעת הגדילה, ובעיקר – ללמוד איך להיות עבורו סביבה התפתחותית מעשירה וטובה.

מחקרים רבים מראים שככל שהורים מקדישים זמן רב יותר ותשומת לב איכותית לתינוקם בשלבים המוקדמים של חייו, כך הוא יגדל להיות אדם בעל יכולות מוטוריות, חושיות וקוגניטיביות מפותחות יותר.

אנו, ב”צעד ראשון” נרצה ללמד אתכם כיצד תינוקכם יוכל להתפתח טוב יותר – באמצעותכם ההורים.

הסדנאות ב”צעד ראשון” מלוות את הגדילה של ילדכם מרגע הלידה ועד לגיל שנתיים.

לאורך תקופה זו, שיטת צעד ראשון מציעה סדרות של מפגשים העוסקים בשלב ההתפתחות הרלוונטי.

המפגשים כוללים התנסות חווייתית בקבוצה, כאשר כל הורה מתרגל עם ילדו באופן פרטני.

התרגילים פותחו במיוחד עבור סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות בשיטת ”צעד ראשון”, ולא ניתן ללמדם במקומות אחרים.

העבודה נעשית באמצעות תנועה, מגע, כמו עיסוי תינוקות, ושימוש באביזרים המותאמים לשלב ההתפתחותי.

במקביל בתוך המפגשים שזורות הרצאות שעוסקות בהתמודדות ההורית עם נושאים שונים בחייו של תינוק, כמו התמודדות עם בכי, הרמת ראש, הרגעה, תקשורת ושפה, שינה, התפתחות קוגניטיבית ועוד.

הסדנאות לתינוקות מתנהלות בקבוצות של 8-10 תינוקות והוריהם, במרחב ממוזרן כולו, ממוזג, ועם ציוד מגוון המותאם לשלב ההתפתחותי של הילדים.

מה הייחודיות של סדנאות “צעד ראשון”?

הסדנאות לליווי התפתחותי ב”צעד ראשון” הן לא עוד חוג לתינוקות שאליו הולכים עם הילד. אמנם הסדנאות נעשות באווירה קבוצתית נעימה, משלבות מוזיקה, תנועה ואביזרים – אבל הן קודם כל מענה מקצועי והדרכה להורים לכל אורך תקופת ההתפתחות.

הליווי ההתפתחותי הוא הזדמנות להעניק לילדכם תשתית עמוקה שתלווה אותו בכל חייו, בכל לימוד שיעשה, בכל מגע שיהיה לו עם העולם.

הסדנאות פותחו אחרי שנים רבות של ניסיון במפגשים בקליניקה עם ילדים עם קשיים ועיכובים, במהלכם הצליח שי זילברבוש מתוך נסיונו כמורה בכיר לשיטת פלדנקרייז, לעזור לילדים ולמבוגרים להשיג איזון ושיפור ברמה התנועתית והחושית.

המפגשים הראו שניתן היה למנוע בעיות רבות מאד לו התחילו בעבודה נכונה עם הילד בינקות, בחודשים הראשונים לחיים.

כך פותחו סדנאות להורים לתינוקות וילדים במטרה להציע לכל ילד הזדמנות לממש את מלוא הפוטנציאל ההתפתחותי שלו.

הסדנאות מציעות בכל שלב לתת לילד את “מרכיבי המזון” ההתפתחותי האמיתי שהוא זקוק לו:

תנאים להתפתחות מוטורית: שכיבה נכונה על הבטן, תנוחות החזקה מגוונות, גירוי לתנועה על הרצפה, גירוי להתהפכות נכונה, הכנה לזחילה, זחילה על הגחון וזחילה על שש, ישיבה נכונה, עמידה והליכה, יציבה ושיפור היציבה.

המערכת החושית: מגע, מגע עמוק, תנועה במרחב, חשיפה לקולות ולצלילים מגוונים בעוצמות שונות; חשיפה לסוגי מגע מגוונים, טעמים שונים, חפצים בעלי איכויות משתנות.

מענה ייחודי נוסף שמוצע במסגרת סדנאות “צעד ראשון” הוא ליווי ההורות בהתאם לשלב ההתפתחותי: הרגעה, התמודדות עם בכי, התמודדות עם קשיי שינה, ראשית האכילה, התמודדות נכונה עם הצרכים התנועתיים של התינוק ועוד.


מה קורה במפגשים?

המפגשים נערכים עם מדריכות ליווי התפתחותי מיומנות, שהוכשרו להדרכה בשיטה זו. בכל מפגש מועלים נושאים התפתחותיים המתאימים למשתתפי הקבוצה, ומועבר ידע מעשי על מה שמתרחש בשלב זה לתינוק, ובאילו כלים ניתן לעודד אותו ולעזור לו להתגבר על מכשולים.

המדריכות משתמשות בטכניקות ייחודיות של תנועה, עבודה על הרצפה, החזקה על הידיים ועבודה עם ציוד מיוחד (פופים, כדורים, ערסלים ועוד), כדי לקדם את ההתפתחות המוטורית-חושית בכל שלב. למעשה, השיטה מלמדת כיצד לספק לתינוק את כל מה שהוא זקוק להתפתחות תקינה.

במקביל, מוסברות טכניקות של הרגעה וטיפול בתינוק בחיי היומיום, ומושם דגש על המקום של ההורה בתהליך.

המטרה היא לאפשר להורים המשתתפים ללמוד כיצד להיות רגועים ונינוחים בהורות, מתוך תחושה של ביטחון והבנת הצרכים האמיתיים של התינוק. במפגשי הסדנה ההורים לומדים על צרכים בלתי מוכרים של תינוקות (כמו תנועה ושיווי משקל), ומבינים כיצד נענים לתינוק באופן שלא ייקבעו הרגלים שגויים.

ההתנסות כולה היא חווייתית ופעילה, וכוללת תרגילים מעשיים שקל ליישם גם בבית.

דגש נוסף בסדנה הוא המפגש הקבוצתי בין הורים לתינוקות שנמצאים בשלב דומה, ועם תחומי עניין ובעיות משותפות.

למה הסדנאות מחולקות על פי גילאים, והאם ניתן להיות בסדנא שלא בהתאם לגיל?

הסדנאות מחולקות על פי גילאי הילדים באופן טכני בלבד, מתוך הנחה שיש סבירות שילדים בני אותו גיל יהיו גם באותו שלב התפתחותי. יחד עם זאת, ההתאמה של כל משתתף לסדנה נעשית אחרי שיחה עם מדריכה להתפתחות תינוקות, תוך התאמה לשלב ההתפתחותי האמיתי של הילד ולא רק לגילו.

לעיתים הורים מופתעים מכך שהם מוזמנים להשתתף בסדנה שבה התינוקות האחרים צעירים יותר. חשוב לנו להסביר שעל פי שיטת “צעד ראשון”, כל תינוק צריך לעבור את שלבי ההתפתחות על פי סדרם, ולא לדלג עליהם. על כן, אם תינוקכם “דילג” על שלבים, יתכן שיוזמן לסדנה ובה תינוקות צעירים יותר, כך שיוכל להתקדם בהתאם למצבו האמיתי – ולמצות את מלוא הפוטנציאל שלו.

האם רצוי להשתתף ביותר מסדנה אחת?

בכל גיל התינוק מגיע לשלב התפתחותי חדש, שדורש ליווי והדרכה של ההורים. מניסיוננו, לא ניתן להעביר את כל הידע הרלוונטי לשנה שלמה בסדנה יחידה.

מובן גם שהצרכים של תינוק בן חודשיים (החזקה וערסול, ביטחון הורי, הרמת ראש) – אינם קשורים לצרכים של תינוק בן חצי שנה (התחלת אכילה, ניסיונות ראשונים בזחילת גחון ועוד).

הפיתוח של שיטת “צעד ראשון” כולל סדרה של סדנאות מובנות, אשר כוללות תרגילים ספציפיים לכל שלב, וידע רלוונטי לגיל שבו נמצאים התינוקות. ההשתתפות בכל סדנה היא הזדמנות להכרות מעמיקה עם השלב ההתפתחותי הנוכחי והתרגילים המתאימים לו.

מעוניינים להגיע לסדנה במסגרת קורס מדריכים במכללת צעד ראשון?

השאירו פרטים ונחזור אליכם!