fbpx

בני שנה ומעלה

גיל 1-2.5 שנים – ביסוס ההליכה והכנה לקראת גן הילדים

 סדנאות אלה מחולקות לשתי קבוצות נפרדות:

  1. ילדים שנעמדו, לעיתים נעזרים כדי לנוע – אך אינם הולכים באופן עצמאי
  2. ילדים שכבר הולכים באופן עצמאי לחלוטין

בשלב הזה הסדנאות מספקות לכם ההורים מרחב לעבודה תנועתית טובה ומאתגרת עם ילדכם, וכן מענה לקשיי התפתחות שונים שאפשר לאתר רק בגיל זה.

מי זקוק לליווי התפתחותי אחרי גיל שנה?

אנו מאמינים כי למעשה כל ילד זקוק לליווי התפתחותי גם בין גיל שנה לשנתיים. מקובל יותר לקחת פעוטות בגיל זה למרחב משחקים (“ג’ימבורי”). מרחב כזה מהווה מרחב חשוב שמציע לפעוט גירויים שלא קיימים בסביבה הביתית. אלא שבמרחב זה הפעוט מביא את הרגליו התנועתיים לסביבה, ואיתם הוא פועל.

לעומת זאת, ב”צעד ראשון”, אנו מציעים לפעוט סביבה מאתגרת ומערכת של גירויים מובנים שדורשת ממנו לרכוש מיומנויות חדשות והרגלי תנועה טובים יותר. בדרך זו הפעוט יכול לממש את פוטנציאל איכות התנועה והחישה שלו למקסימום.

מה קורה בסדנה המיועדת לפעוטות בני שנה ומעלה?

הסדנה מציעה סביבה פעלתנית ומאתגרת, שבתוכה הפעוטות יכולים לעבוד עם ההורים – וגם באופן עצמאי יותר ויותר.

בתוך כך, המדריכה בוחנת את יכולת הלמידה של הפעוט, מסתכלת על ההרגלים התנועתיים שנרכשו בשלבים מוקדמים יותר, ומזהה את המקומות שבהם נדרשת למידה מחודשת או מעמיקה.

במקביל, מוצעים תרגילים שמאפשרים להורים להמשיך ליהנות ממפגש תנועתי ותחושתי עם ילדם גם בבית.

 

אילו עיכובים וקשיים אופייניים לגיל זה?

לא פעם קשה לזהות בעין בלתי מקצועית את העיכובים ההתפתחותיים האופייניים לגיל: יש דברים שנראים ומוגדרים “נורמליים” בעיני הסביבה, אך למעשה הם מעידים על עיכוב ובעיה, שוודאי יתבטאו רק בגילאים בוגרים יותר – למשל כשהילד יידרש להתחיל לכתוב, לשחק בכדור וכדומה.

לאחת הסדנאות שלנו הגיע ילד בן 14 חודשים שעמד כבר ואף התחיל ללכת כשהוא נעזר בחפצים. לכאורה – ילד בעל התפתחות תקינה.

בסדנה, שמנו לב שהפעוט הזה נהג ללכת צמוד מאד לקירות, כשהוא מפעיל כוח רב מדי באחיזה. ברמה ההתנהגותית – הוא היה צמוד מאד לאמו, והתקשה להיפרד ממנה לצורך הפעילות.

זיהינו אצל הפעוט בעיה במערכת התחושה העמוקה שלו: הילד נרתע ממגע עמוק ונבהל מרעשים,

וכתוצאה מכך נוצרה גם בעיה במערכת שיווי המשקל כי הילד לא נע מספיק בינקות.

ראינו כי הוריו נהגו לומר לילד “תזהר!”, “שים לב!” – גם כשלא היה בכך צורך. התוצאה הייתה ילד שחווה את העולם כמקום מסוכן – גם ברמה הפנימית (הוא מרגיש חוסר בשיווי משקל וקושי לזהות את מיקומו במרחב) וגם ברמה החיצונית (המסר מהוריו).

אבחון הבעיה איפשר להורים לעשות שינוי התנהגותי משמעותי. במקביל, ניתנו תרגילים שעזרו לחזק את מערכת התחושה העמוקה (אשר אחראית בין השאר על היכולת של הילד לזהות את איברי גופו ולפעול איתם) וכן תרגילים לחיזוק שיווי המשקל.

כל זאת – באווירה כיפית, נעימה ומבלי להגיע למצבים מלחיצים. עד לסיום הסדנה הפעוט הלך באופן חופשי ובטוח והתנסה בעוד ועוד פעילויות מאתגרות.

במכתב שכתבה אמו בסיום הסדנה נאמר: “בהתחלה לא הבנתי למה אתם רואים בעיה, וזה אפילו הרגיז אותי. בסך הכול רועי הוא ילד רגיל, שעשה את ההתפתחות שלו באופן סביר. אבל מתוך המפגשים ואחרי כמה שיחות אישיות עם המדריכה, יכולתי לראות שרועי מאד מפחד לעשות דברים חדשים, מתוח, ועושה כל דבר בצורה נוקשה. הסדנה הובילה את שנינו לשינוי משמעותי. אני בטוחה שנתתי לו מתנה לכל החיים”.

הקשר בין המערכת התנועתית והחושית לבין התפתחות החשיבה והשפה

החברה שלנו נוטה להעריך מאוד – ואולי להעריך מדי – את כישורי המחשבה והשפה.

אין ספק שכישורים אלה משמשים מאוד את האדם המודרני בעבודתו ובחייו.

אך הערכת היתר גורמת לנו לשכוח שכישורי חשיבה ושפה נשענים על בסיס עמוק יותר – בתחושה ובתנועה.

אפשר לחשוב למשל על הדרך שבה ילד לומד מהי בננה: אולי הוא נגע בבננה על השולחן, מישש אותה, או ראה את אימו חותכת בננה ואומרת לו שהנה, תכף יקבל את הבננה שלו. בהתחלה הוא לא יודע שהדבר (האובייקט) הוא בננה, אבל השילוב בין המערכות החושיות: ראייה, שמיעה, מגע, טעם – מלמד אותו אט אט לזהות את הקשר.

ז’אן פול פיאז’ה, החוקר הצרפתי הנודע שחקר את ההתפתחות הקוגניטיבית של ילדים, טען שלמעשה ככל שלמידת השפה קשורה יותר לחושים ולתנועה – כך הרכישה תהיה יסודית, מעמיקה ונכונה יותר לילד.

ב”צעד ראשון” אנו מלמדים את ההורים לעבוד עם עקרונות אלו גם ברכישת שפה, ולאפשר לילד לפתח בצורה נכונה את יכולת החשיבה שלו.

חשוב לדעת! ככל שילדים חווים יותר תנועה בינקות כך השפה שלהם תבשיל מהר

 

 

איך הפעוט מתמודד עם קושי?

זו בעצם שאלה שנכון להפנות גם אלינו, ההורים והאנשים המבוגרים. מה אנחנו עושים כשקשה לנו?

האם אנחנו מחפשים מיד עזרה, או אולי מנסים להתגבר על הקושי, האם אנחנו מתייאשים או מחפשים פיתרון עוקף?

בסדנאות “צעד ראשון” קורה לא פעם שהורים טוענים כי השיעור “קשה לילד”.

זה קורה משום שמבנה הסדנה בנוי כדי לגרות מספר סוגי אינטליגנציה אצל הפעוט: גם שפה, אך גם תנועה במרחב, גם גירוי ואתגר למחשבה אך גם גירוי למערכת החושית.

הפעוטות מתמודדים בסדנה בין השאר עם גירויים שפוגשים מערכות שלא התפתחו עד הסוף. חלקם מתמודדים עם הקושי בהרגשה של פחד וחרדה.

המפגשים בסדנה מיועדים להעלות את הקשיים אל פני השטח ולאפשר התמודדות טובה יותר.

בקרוב – הפעוט יכיר גם סביבה אחרת, גן או פעוטון, וייפגש עם חוויות כאלה ואחרות.

הסדנה מציעה הזדמנות לערוך את המפגש החוויתי בסביבה תומכת ונכונה – כדי להכין את הילד לשלבים הבאים בדרך הטובה ביותר.

עצמאות התנהגותית

ניסיוננו מלמד כי ככל שהילד עצמאי יותר מבחינה מוטורית – כך הוא מסוגל ליותר עצמאות התנהגותית – ומבשיל לפרידה, להתנסויות חדשות, למפגשים מאתגרים מחוץ לבית.

הסדנה מציעה כלים לביסוס העצמאות המוטורית שתאפשר לפעוט להסתדר טוב יותר בגן הילדים ולתת מענה נכון לדרישות שם. במהלך המפגשים, המדריכה מציעה מענה לשאלות בתחום ההתנהגותי, ומסייעת להורים ליצור תשתית רגשית נכונה לקראת המשך הדרך.

מוטוריקה עדינה

בגיל זה הפעוט עושה שימוש רב במוטוריקה עדינה: לומד לאכול לבד, לשחק, מנסה לצייר.

חשוב לדעת שההתפתחות של המוטוריקה העדינה קשורה ותלויה במימוש מלא ואיכותי של התהליכים המוטוריים והחושיים עד כה.

כדי להגיע ליכולת גבוהה – מומלץ לחזק דווקא את איכות התנועה הכללית במרחב.

 

 

מהן סדנאות “צעד ראשון”?

הסדנאות לליווי התפתחותי לתינוקות מיועדות ללוות את תינוקכם ואתכם במסע ההתפתחותי המשמעותי של חייו.

מסע זה משול לכניסה לבית ספר עם הרבה כיתות, כשבו כל כתה דורשת התייחסות שונה ומעמיקה. לכם, ההורים, יש אפשרות חד פעמית לתמוך בילדכם בעת הגדילה, ובעיקר – ללמוד איך להיות עבורו סביבה התפתחותית מעשירה וטובה.

מחקרים רבים מראים שככל שהורים מקדישים זמן רב יותר ותשומת לב איכותית לתינוקם בשלבים המוקדמים של חייו, כך הוא יגדל להיות אדם בעל יכולות מוטוריות, חושיות וקוגניטיביות מפותחות יותר.

אנו, ב”צעד ראשון” נרצה ללמד אתכם כיצד תינוקכם יוכל להתפתח טוב יותר – באמצעותכם ההורים.

הסדנאות ב”צעד ראשון” מלוות את הגדילה של ילדכם מרגע הלידה ועד לגיל שנתיים.

לאורך תקופה זו, שיטת צעד ראשון מציעה סדרות של מפגשים העוסקים בשלב ההתפתחות הרלוונטי.

המפגשים כוללים התנסות חווייתית בקבוצה, כאשר כל הורה מתרגל עם ילדו באופן פרטני.

התרגילים פותחו במיוחד עבור סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות בשיטת ”צעד ראשון”, ולא ניתן ללמדם במקומות אחרים.

העבודה נעשית באמצעות תנועה, מגע, כמו עיסוי תינוקות, ושימוש באביזרים המותאמים לשלב ההתפתחותי.

במקביל בתוך המפגשים שזורות הרצאות שעוסקות בהתמודדות ההורית עם נושאים שונים בחייו של תינוק, כמו התמודדות עם בכי, הרמת ראש, הרגעה, תקשורת ושפה, שינה, התפתחות קוגניטיבית ועוד.

הסדנאות לתינוקות מתנהלות בקבוצות של 8-10 תינוקות והוריהם, במרחב ממוזרן כולו, ממוזג, ועם ציוד מגוון המותאם לשלב ההתפתחותי של הילדים.