שאלות ותשובות

עבורכם מספר שאלות שכיחות בענייני התפתחות התינוק , אנא בחרו את הנושא המבוקש ואנו מקווים שמאגר שאלות ותשובות זה יעזור לכם, במידה וישנן שאלות נוספות בענייני שלבי התפתחות או נושאים אחרים נשמח  לענות לשאלותיכם במייל .

תודה מדריכי צעד ראשון .

להלן הנושאים (לחצו על הנושא המבוקש) :

 

 

שכיבה על הבטן

שאלה:

ביתי בת 4 חודשים, ילדה מפותחת ועירנית. היא מרימה את הראש יפה ונשענת על המפרקים אבל ניכר אצלה קושי רב לשכב על הבטן, היא בוכה למרות שאני מגרה אותה עם צעצועים, שירים ושיחה. הידיים שלה בצדדים והיא אינה מקרבת אותם לקו האמצע. אני לא יודעת מה לעשות, ניסיתי תרגילים כאלה ואחרים גם כדי לקרב את הידיים וגם כדי להרים את הרגלים למעלה. מה ניתן לעשות? בגלל שהיא שוכבת הרבה על הגב ניתן לראות קרחת בחלק האחורי של הראש.
אני יודעת בדיוק איך לגרות אותה כי יש לי ילדה בת שנה ועשרה חודשים אשר התפתחה נכון וללא בעיות. (אני לא משווה בין הילדות ובין ההתפתחות השונה של כל אחד ואחת, אבל אני יודעת שהטעות לא אצלי) מה
עושים? ואיך לפעול? אודה באם תעזור לי.

תודה מראש

תשובה:

מיטל,
הסיבה שבתך מתקשה לשהות על הגחון על המרפקים תוך קרוב ידיים לקו האמצע, נובעת מהשהייה המרובה שלה על הגב.כשתינוק שוכב על הגב נוצרת תבנית תנועתית של זקיפה של בית החזה , הקשתה של הגב והידיים נשארות  פרוסות לצדדים. באופן הזה ההתפתחות שלו עלולה להיות מושפעת לרעה.
במידה והתנסת בתרגילים שאנו מציעים ולא ראית שיפור, כדאי להיפגש ולהתייעץ עם מדריך של צעד ראשון, על מנת ללמד אותך באופן מדוייק את התרגילים על מנת שייעשו בצורה יעילה ויביאו לשיפור. עם תירגול נכון באופן קבוע אנו עדים לשיפור משמעותי במקרים דומים. בכל מקרה אני ממליצה לך לתרגל על פי הסדר הבא:

  1. להשכיב על הגב ,הרימי את הרגליים לכוון הפנים וחזרה.חיזרי על התנועה מס’ פעמים.יש לראות שהאגן מתרומם והגב מתעגל.
  2. הרימי את האגן, הניחי יד מתחת לישבן.ביד אחת אחזי את הרגליים ובשניה גלגלי את האגן לכוון הראש.כך נוצרת התארכות של שרירי הגב,ותנועתיות בעמוד השדרה. חיזרי עלהתנועה מס’ פעמים.
  3. הגביהי את האגן על הרגל שלך. טפיחות קלות על החזה.על מנת להוריד מתח שרירי מיותר.
  4. קרבי שתי רגליים ושתי ידיים והניעי את בתך לצד אחד ולצד שני לסרוגין.בהמשך לגלגל כך מצד לצד.
  5. על הגב.ישרי רגל אחת וכופפי את השניה. גלגלי את התינוק אל הצד של הרגל הישרה. הגיעי אל הצד וחזרה לגב. חיזרי על התנועה מס’ פעמים, לשני הצדדים
  6. גלגלי אל הצד, אחזי ברגל העליונה כפופה. טפיחות על צידי הגוף והשכמה. חשוב ללמד את התינוק שלך לשהות על הצדדים.
  7. לשהות על שני הצדדים.
  8. המשיכי לגלגל עד אל הבטן. על הבטן יש לודא שנמצא על המרפקים. טפיחות על השכמות,והכתפיים.הדהוד של הקול לתוך השכמות והגב.אפשר לעניין אותו על ידי צעצוע/ בועות סבון.
  9. על הידיים בתנוחת ערסול
  10. על כדור פיזיו על הבטן תוך הישענות על המרפקים ניעות קדימה אחורה.

בהצלחה ואת מוזמנת לשוב ולהתייעץ,בהצלחה, טלי צמיר לוי, מדריכת צעד ראשון.

שאלה:

רועי בן 3 חודשים ועדיין לא מרים גבוה את הראש ולא נשען על המרפקים. אני
עובדת איתו המון, שמה אותו בכל החתלה על הבטן ואחרי מס’ שניות מתחיל לבכות.
בבקשה מה עושים?
נ.ב. רועי הוא ילד מאוד ערני ונראה שהוא מפותח לגילו אך יש בעיה עם תנוחה על הבטן.

תשובה:

מספר תרגילים שיסייעו לבנך לשהות על הבטן על המרפקים – ראי בתשובה הקודמת.
תרגילים אלה מסייעים בהקטנת מתח שרירי מיותר מאזור הבטן ובית החזה, מסייעים בהתארכות של
שרירי הגב.בכך מקלים על השהייה על הגחון והרמת הראש.חשוב שישהה גם על הגב והצדדים.
רצוי להימנע משכיבה בטרמפולינה או סלקל מעבר לצורך הבטיחותי ברכב.

שאלה:

בני בן 3.5 חודשים, ממש לא אוהב לשכב על הבטן, ישנם מצבים בודדים בהם הוא
מוכן, רק על משטח ההחתלה ורק לדקה. שמתי לב שאם הוא ערום, ואני מלטפת לו את הגב, אז זה עוזר. הנושא מלחיץ אותי לא מעט, אשמח לעצה. אני לא רוצה לתסכל את הילד. תודה רבה מראש.

תשובה:

הצעה כללית, כל פעם שאת רוצה להניח את בנך על הבטן, הניחי אותו קודם על הגב. ומהגב גלגלי אותו אל הבטן. כך תנוחת הידים נכונה יותר והשהיה על הבטן ועל המרפקים תהיה טובה יותר.עלייך לתרגל איתו מס’ תרגילים לשיפור יכולת השכיבה על הבטן:חשוב להבין עקרון מנחה:
על מנת לשפר את יכולת השהיה על הבטן צריך להקטין מתח שרירי מהבטן ומבית החזה,על מנת לשפר הרמת הראש(על ידי התקצרות שרירי הגב) יש קודם להאריכם על ידי התעגלות הגב.
1.להחזיק על הידיים בתנוחת ערסול (שתי ידיים מתקרבות לעבר הפנים, ישבן נמוך, רגליים  למעלה.)לחלופין
אפשר להשתמש במנשא בתנוחת ערסול או ערסל.בזמן הערסול אפשר
לשבת על הכדור, הקפיצות מסייעות במידה ויש קושי לקבל את הערסול.
2. על הגב ,הרימי את הרגליים לכוון הפנים וחזרה.חיזרי על התנועה מס’ פעמים.
3. הרימי את האגן, הניחי יד מתחת לישבן.ביד אחת אחזי את הרגליים ובשניה גלגלי את האגן לכוון הראש.
כך נוצרת התארכות של שרירי הגב,ותנועתיות בעמוד השדרה. חיזרי על התנועה  מס’ פעמים.
4. הגביהי את האגן על הרגל שלך. טפיחות קלות על החזה.על מנת להוריד מתח שרירי מיותר.
5. על הגב.ישרי רגל אחת וכופפי את השניה גלגלי את התינוק אל הצד של הרגל הישרה. הגיעי אל הצד
וחזרה לגב. חיזרי על התנועה מס’ פעמים, לשני הצדדים
6. גלגלי אל הצד, אחזי ברגל העליונה כפופה. טפיחות על צידי הגוף והשכמה. חשוב ללמד את התינוק שלך
לשהות על הצדדים.
7. המשיכי לגלגל עד אל הבטן. על הבטן יש לודא שנמצא על המרפקים. טפיחות על השכמות, והכתפיים.
הדהוד של הקול לתוך השכמות והגב.אפשר לעניין אותו על ידי צעצוע/ בועות סבון.
8. להניח על הכדור על הגב ועל הבטן ולתת תנועה קדימה אחורה ומעט תנועה לצדדים.
כדאי להימנע מלהשכיב את התינוק בעגלה עם זוית,סלקל או טרמפולינה- השהיה בזוית גורמת למתח
מיותר בשרירי הבטן אשר גורמת לחוסר נוחות לשהות על הבטן.
9. על הבטן על המרפקים לת לחיצות עדינות על עמוד השדרה לכל אורכו.
10. באותה תנוחה ללחוץ את הידיים לכוון המזרן. ללחוץ את המרפקים ואת כפות הידיים  לסרוגין.

תתחילי בזה ואשמח לשמוע איך מתקדם.טלי צמיר לוי, מדריכת צעד ראשון.

שאלה:

שלום לשי
ביתי בת 3 חודשים, ומאוד לא אוהבת לשכב על הבטן.והייתי רוצה לדעת האם יש קשר בין זה לבין הליכה בגיל מוקדם יותר?

תשובה:

לגבי הקשר להליכה מוקדמת; לרב תינוקות שמתחילים ללכת בגיל מאוד צעיר עושים זאת מתוך הזדקפות מוגברת של הגב,וקצור של שרירי הגב.תינוק שלא שוכב על הבטן על המרפקים בנינוחות, או שנמצא הרבה בתנוחת “אוירון”(ידיים ורגליים מושטות באויר בשכיבה על הבטן) קיימת נוקשות בגב ובבית החזה,קיימת סבירות גבוהה שסיגל דפוס תנועה שעלול להוביל בעתיד להליכה מוקדמת או לעיתים הליכה על קצות האצבעות.מקווה שעניתי על שאלתך,אני מציעה לתרגל כיום כשעדיין בתך צעירה, ולשפר את ההתפתחות העתידית.
טלי צמיר לוי, מדריכת “צעד ראשון.”

 חזרה לתפריט הנושאים

התהפכות

שאלה:

ביתי בת 5 חודשים ולא התהפכה עדיין , היא מנסה להתיישב ע”י הפעלת שרירי הבטן, מה עושים?

תשובה:

הסיבה שבתך מנסה להתיישב דרך כווץ שרירי הבטן קשורה בשהייה מרובה על “משטחים מוטים” לזוית מוגבהת של 30 מעלות. כגון טיולון, טרמפולינה, סלקל וכו.
תינוק צריך לשהות על הבטן על מנת להתפתח בצורה נכונה ואיכותית,להתהפך ולזחול וכן הלאה. כווץ שרירי הבטן מקשה מאוד על שהיה נינוחה על הבטן ובעקבות כך גם על שהיה על מרפקים, העברות משקל ממרפק למרפק והתהפכות.
ממוצע הגילאים להתהפכות הינו בין 4-6 חודשים, אך צריך לוודא מספר תנאים שמתממשים על מנת שהתינוק יוכל ללמוד להתהפך:
1. שהיה נוחה על הבטן, הרמת ראש ותנועה של הראש מצד לצד.
2. הישענות על המרפקים.
3. העברות משקל ממרפק למרפק על הגחון אני ממליצה ראשית להימנע משהיה על משטחים מוטים ותרגול
רלוונטי במידת הצורך:
1. על כדור פיזיו,להשכיב על הבטן,לאחוז מהאגן, להשעין אותה על המרפקים ולהניע את הכדור קדימה
אחורה, ימינה ושמאלה, על מנת לתרגל העברות משקל מצד לצד.
בהמשך להניע את הכדור ימינה ולעודד שליחת יד שמאל קדימה ולמעלה על ידי צעצוע.לתרגל לשני
הצדדים. התהפכות מגב לבטן מצריכה יכולת התעגלות של הגב, קרוב רגליים לידיים וחציית קו האמצע.
2. על הגב על הרצפה-הרימי את הרגליים לכוון הפנים וחזרה.חיזרי על התנועה מס’ פעמים.- הרימי את
האגן, הניחי יד מתחת לישבן.ביד אחת אחזי את הרגליים ובשניה גלגלי את האגן לכוון הראש.כך נוצרת
התארכות של שרירי הגב,התעגלות  ותנועתיות בעמוד השדרה. חיזרי על התנועה מס’ פעמים.- הגביהי
את האגן של תינוקך על הרגל שלך. טפיחות קלות על החזה.על מנת להוריד מתח שרירי מיותר.
3. להשכיב על הגב. לאחוז שתי רגליים. רגל אחת ליישר , את השניה לכופף ותוך כדי לגלגל אל הצד וחזרה
לגב.מגלגלים אל הצד של הרגל הישרה. לעשות את הגלגול לשני הצדדים. אחרי מס’ תרגולים לגלגל עד
אל הבטן וחזרה לגב. לתרגל לשני הכוונים.
4. מהגב גלגלי אל הצד. אחזי ברגל העליונה כפופה ונוגעת ברצפה. טפיחות על צידי הגוף והשכמה.
חשוב ללמד את התינוק שלך לשהות על הצדדים.על מנת להתהפך מהגב לבטן חייבת להיות הכרות עם
צידי הגוף וחציית קו אמצע.
5. להשכיב על הגב והתחיל את התנועה של הגלגול אל הבטן ותוך כדי לגרות את המבט והיד על ידי  צעצוע
להישלח קדימה ולחצות את קו האמצע של הגוף.המבט והיד יובילו את התנועה להתהפכות.

ספרי לי איך מתקדם, ואתן לך תרגילים בהתאם,
בהצלחה, טלי צמיר לוי, “צעד ראשון”.

 חזרה לתפריט הנושאים

הליכה

שאלה:

ביתי למדה זה עתה ללכת, קנינו לה לאחר התלבטויות רבות נעליים של “אדידס בייבי” אולם שמעתי שנעליים של צעד ראשון צריכות להיות גבוהות של חברה אורטופדית, האמנם? האם ייתכן והנעליים שקנינו עלולות לפגוע?

תשובה:

איני יכולה להתייחס לנעליים מסוימות מאחר ואיני מכירה.כף הרגל והאצבעות יכולות לסייע מאוד ליציבות העמידה וההליכה,התנועתיות של כף הרגל חשובה ויכולה לעזור לתנועה הכללית.לעיתים נעליים יכולות למנוע את התנועתיות של כף הרגל והאצבעות, להכביד על התנועה הכללית ולסרבל אותה.
כמו כן חשוב שילד ילמד ויכיר מרקמים שונים כמו דשא, חול, חצץ,וכו’.
ההליכה היחפה (או עם נעל רכה במיוחד) מאפשרת לתרגל שווי משקל גם במשטחים לא ישרים בצורה טובה יותר.

עשי כהבנתך, מקווה שהצלחתי לעזור,
טלי צמיר לוי, מדריכת ” צעד ראשון

שאלה:

שלום,
בני בן שנה וחצי, ועדין לא הולך…(הוא זוחל טוב מאוד, ועומד והולך רק עם תמיכה (בשולחנות וכו’ וכן בתמיכה שלנו)הבעיה היא שהוא לא נעמד לבד ללא תמיכה. כשאנו עוזבים אותו הוא יש מתיישב ומתחיל
לזחול. הלכנו לפיזיוטרפיה וגילינו שהוא עומד על קצות האצבעות וכך אין לא תחושה של הרגל על הרצפה עשינו לו תרגילים מסז’ים לפי המלצת הפיזיוטרפיסטית ולא היה שיפור. אני רוצה לציין שהפיזיוטרפיסטית אומרת שאין לו בעיה מסויימת (ואפילו בשלב מסויים המליצה שאולי ננסה כן לקנות לו נעלים למרות שזה לא מומלץ אולי זה מה שיגרום לו לביטחון) .
אני רוצה גם כן לציין שמבחינה התפתחותית לא היתה לו בעיה מסויימת, זחל בגיל נורמלי, והוא מדבר מאוד יפה לגילו.אנחנו מנסים להוליך אותו יחד איתנו והוא מאוד אוהב את ה”משחק” אך ברגע שאנו עוזבים הוא נעמד לחצי שניה וישר מתיישב.
מה אני יכולה לעשות בנידון?
תודה רבה

תשובה:

בנך עדיין לא חש מספיק יציב על מנת לעזוב ידיים בעמידה וללכת בכוחות עצמו.תינוק חייב לבסס את יכולת שווי המשקל שלו בכוחות עצמו בצורה הדרגתית לפני שמתחיל ללכת.יש לוודא שתינוקך מתרגל שווי משקל בעמידה בישיבה וזחילה, אך לא מומלץ לנסות להוליך אותו שווי משקל הוא אחת המיומנויות החשובות שתינוק צריך לרכוש בחודשי חייו הראשונים. שווי משקל טוב בשלבים מוקדמים,(התהפכויות, עליה על שש, זחילה וישיבה) מהווה את הבסיס לעמידה יציבה, הליכה ולשאר התנועות במוטוריקה גסה בשלבים מאוחרים יותר.(טיפוס, קפיצה , דילוג וכן הלאה) שווי משקל צריך להתפתח מיד לאחר הלידה על ידי נשיאת התינוק על הידיים ומתן תנועה במרחב. כך איבר שווי המשקל באוזן נכנס לפעילות.
חוויות תנועתיות רבות יסיעו(נדנדנה, ערסל וכד’).שווי משקל מורכב מתפקוד יעיל של איבר שווי המשקל באוזן, ותנועתיות של הגוף לאזן את עצמו במרחב.בכך שאתם מסייעים לו בהליכה כיום מונעים ממנו לתרגל בעצמו,מייצרים תלות בכם וחוסר יכולת להיפרד מ”המשענת”. אני ממליצה:לחזור ולתרגל עם בנך דרך משחק שווי משקל בשלבים מוקדמים.למשל:
– על הרצפה לגלגל אותו מגב לבטן ,ולהפך.פעמים רבות ובקצב מהיר. (כך ישוב ויתרגל העברות משקל בשכיבה ).
-להשכיב אותו על הגב ובעזרת הראש שלנו בלבד לגלגל אותו אל הבטן, ומבטן חזרה לגב.
-מישיבה , בעזרת כרית לתת דחיפות עדינות שיוציאו אותו משווי משקל ויתרגלו אותו להתאזן. את הדחיפות יש לתת בצידי הגוף, בכתפיים . לתת לו לנוע על ידי הדחיפה לכל הכוונים עם פלג גוף עליון.(קדימה אחורה ולצדדים).
-בישיבה על כדור פיזיו- להושיב אותו על הכדור להחזיק מהאגן ולתת הקפצות במקום, ניעות קדימה אחורה ולצדדים.לראות שמניע את הגב על מנת לאזן את עצמו.
-להושיב אותו על הכתפיים שלכם להחזיק מהגב או הכתפיים ולנוע ימינה שמאלה קדימה ואחורה על מנת שיתרגל שווי משקל.
-בעמידה, תוך הישענות על חפץ לגרות על ידי צעצוע הושטת יד קדימה. פעם יד ימין ופעם שמאל.כך יתרגל העברות משקל וירכוש בטחון לעזוב ידיים.

והכי חשוב לתת לו להתנסות באופן חופשי בסביבה מוגנת אך כזו שתאפשר לו עצמאות רבה.
בהצלחה
טלי צמיר לוי”צעד ראשון”

 חזרה לתפריט הנושאים

עמידה

שאלה:

בתי בת 11 חודשים מתיישבת לבד זוחלת גחון אבל נעמדת ומתנדנדת על הברכיים.
היא איננה מוכנה לעמוד וליישר את הרגליים כאשר מעמידים אותה ולעומת זאת כאשר היא משחקת בקרבת מקום גבוהה היא מביטה למעלה ורוצה להיעמד ומושכת עצמה לעמידהעל הברכיים. האם ישנם תרגילים המעודדים עמידה?

תשובה:

על פי תאורך לא ברור אם בתך זוחלת על שש?האם נעמדת על הברכיים בכוחות עצמה ועוזבת ידיים? האם מושכת את עצמה לעמידה על כפות הרגליים? איך נראית הזחילה על הגחון, יד ורגל נגדיים או אחר?
באופן כללי אין טעם להעמיד את בתך בטרם נעמדת בכוחות עצמה. בתך צריכה לתרגל מיומנויות שווי משקל בהדרגה.התנסויות מרובות בזחילה , בעמידה על שש, בעמידה על הברכיים בגילה יחזקו את שווי המשקל שלה ויכינו אותה לעמידה טובה ויציבה כשתהייה מוכנה.להעמיד אותה עכשיו יכול לעשות נזק לשווי
משקל שלה ולייצר תלות בכם ההורים. במידה וזוחלת על שש, לא נראה לי שיש דבר מיוחד לתרגל. במידה ולא, הדבר יכול להעיד על מספר אלמנטים תנועתיים שחסרים וכדאי לחזקם על מנת להייטיב את ההתפתחות שלה.

כתבי לי התייחסות לשאלות שהפנתי, ואשתדל לענות לך בהקדם.
להתראות, טלי צמיר לוי, מדריכת צעד ראשון.

שאלה:

שלום רב,יש לי בן כבן שנה וחודש.הוא התחיל לזחול בגיל שמונה חודשים להתיישב בעצמו בגיל שנה בערך ולזחול על שש.הוא עדיין לא נעמד לבד,הוא נעמד על הברכיים אבל לא על כפות הרגליים.
אני רוצה לציין שיש לי גם ילדה כבת 4 שגם התחילה ללכת מאוחר,בגיל שנה ושלושה חודשים.אבל
לעמוד וללכת מסביב לשולחן היא התחילה כבר בגיל שנה.שאלתי היא האם יש תרגילים מסוימים שאני יכולה לעשות לו על מנת לזרז מעט את התהליך.אני רוצה לציין רק שהייתי אצל אורתופד והוא אמר לי שכפות הרגליים שלו נוטות החוצה,אני לא יודעת אם יש קשר לעובדה שהוא איטי יחסית בקצב ההתפתחות.
אודה לכם מאוד באם תוכלו לעזור לי.

תשובה:

על פי תאורך בנך מבצע את שלבי ההתפתחות,מעט באחור,אך על פי הסדר ללא דילוג על שלבים. בסביבות גיל שנה זה סביר שתינוק יתחיל להעמד וילך בכוחות עצמו. בנך מתרגל ומשפר את שווי המשקל שלו בהדרגה על ידי העמידה על הברכיים. מכאן כשיחוש מספיק בטוח ויהיה לו שווי משקל
טוב יוכל לעבור לעמידה והליכה, כמו כן יש לודא כי טונוס השרירים שלו תקין ומאוזן.אני ממליצה להתרכז בתרגילים שישפרו את שווי המשקל-בישיבה על כדור פיזיו- הקפצות במקום, ניעות קדימה אחורה ולצדדים.לאחוז מהאגן על מנת שהגב יהיה תנועתי ויוכל לאזן את הגוף.תרגול זה ישפר מאוד את יכולת שווי המשקל, ויחזק את הטונוס.על כדור בישיבה משוכלת(רגל אחת כפופה קדימה והשניה אחורה)-קפיצות וניעות במקום. להוסיף תנועה קדימה , אחורה, ימינה ושמאלה.תנועה קטנה והדרגתית.
במידת ויש קושי להישאר על הכדור אפשר להפריח בועות סבון או להשמיע מוסיקה.
-לתת להתנסות הרבה על נדנדה, במגלשה,בתנועה חופשית.
-להרים על הידיים להניף לתנוחת אוירון, עם פנים כלפי חוץ תנועה מצד לצד, שמיניות, הקפצות קלות. חוויות אלה גורמות לגוף לחזק את עצמו ויסייעו גם לנושא של התמצאות במרחב.
– מישיבה , בעזרת כרית לתת דחיפות עדינות שיוציאו אותו משווי משקל ויתרגלו אותו להתאזן. את הדחיפות יש לתת בצידי הגוף, בכתפיים . לתת לו לנוע על ידי הדחיפה לכל הכוונים עם פלג גוף עליון.(קדימה אחורה ולצדדים).להעביר מסר ותחושה שאתם סומכים עליו ובוטחים בו ובתנועות שלו ולא לגונן עליו מידי. בהצלחה רבה, טלי צמיר לוי”צעד ראשון”.

שאלה:

בתי בת 8.5 חודשים ומנסה להעמד על כל דבר שולחן הסלון הספה ועוד דברים,
היא נעמדת מעמידת שש על הברכיים ומשם לעמידה, הבעיה היא שהיא נעמדת על
קצות האצבעות, כיצד ניתן ללמד אותה לעמוד על כל כף הרגל? ההתפתחות
עד עכשיו היתה תקינה, מתהפכת לשני הצדדים זוחלת על שש ומתישבת לבד.

תשובה:

עמידה בשלב מוקדם יחסית נובעת לרב מהזדקפות מוגברת של הגב.
ניתן ללמד את הגב להיות פחות זקוף,להרפות את שרירי הגב ולעגל את
הגב.כמו כן ניתן להכיר לתינוק את השימוש בכל כף הרגל על ידי תחושה
ומגע.
מספר תרגילים:
– על הגב ,הרימי את הרגליים לכוון הפנים וחזרה.חיזרי על התנועה מס’ פעמים
– הרימי את האגן, הניחי יד מתחת לישבן.ביד אחת אחזי את הרגליים ובשניה גלגלי את האגן לכוון הראש.כך נוצרת התארכות של שרירי הגב,ותנועתיות בעמוד השדרה. חיזרי על התנועה מס’ פעמים.
– הגביהי את האגן על הרגל שלך. טפיחות קלות על החזה.על מנת להוריד מתח שרירי
מיותר.
– בתנוחה זו ניתן לעבור לאורך השוקיים ולתת מגע של לחיצות לאורך השריר על מנת להפיג מתח שרירי אם קיים. כמו כן כדאי לתת מגע על כף הרגל: טפיחות, לחיצות, עם משטח ישר להצמיד על הכף ללחוץ ולחכות להרגיש דחיפה. לעודד דחיפה של כל הכף.
– בשכיבה על הגב לכופף ברכיים. להצמיד כפות רגליים לרצפה (פיסוק ברוחב האגן), ללחוץ ולחכות לדחיפה של הרגליים והרמת האגן.
– תינוק על הידיים פנים כלפי חוץ(הגב של התינוק על החזה של ההורה). להחזיק את הירכיים ולהרים את הישבן והאגן כך שהגב יתעגל. לנוע לקראת קיר,להצמיד כפות רגליים לקיר, ולתת קונטרה כלפי הקיר. לחכות שהתינוק ידחוף את הקיר. לחזור על כך מספר פעמים רב. ניתן בהמשך באותה התנוחה להניח כפות רגליים על הרצפה ולתת לתינוק לחוש את הרצפה, לדחוף ולהתרומם(בתמיכה).

בהצלחה, טלי צמיר לוי,
מדריכת”צעד ראשון”.

 חזרה לתפריט הנושאים

 

זחילה

שאלה:

בתי בת 8 חודשים התקדמה בצורה מהירה בהכל, מגיל 5 חודשים החלה לזחול על הגחון במהירות, היא שוכבת גם על הצד עומדת לעיתים גם על 4 לכמה שניות, עושה רוקינג על 6 מתיישבת ביציבות אבל רק כאשר מושיבים אותה, היא איננה זוחלת על 6 ואיננה יושבת לבד, האם יש סיבה לדאוג? המטפלת אומרת
שהיא כבר חודש וחצי מושיבה אותה, האם זה יכול לגרום לה לנזק, אבקש את תשובתך המהירה. אם מודאגת.

תשובה:

רחלי,אין לך כל סיבה להיות מודאגת. נשמע כי ההתפתחות של בתך טובה.בגיל שמונה חודשים זה סביר לחלוטין להתחיל לגלות את העליה על שש ובהמשך הזחילה והישיבה.על פי סדר התפתחות תקין תינוק נעמד על שש, מתחיל להעביר משקל קדימה אחורה ימינה ושמאלה ומגלה את יכולת ההתקדמות
והישיבה.אין לצפות ממנה להתיישב לפני שהתנסתה מספיק על שש.
לא מומלץ להושיב אותה, זה עלול לפגוע ביכולת הלמידה העצמאית שלה, בזחילה על שש, ובאיכויות שווי משקל שלה.אין טעם להאיץ בה אלא אם לא תהיה התקדמות במהלך .

החודש הקרוב. אני ממליצה לתת הכוונה חד משמעית בעניין אי ההושבה.
בהצלחה,
טלי צמיר לוי, צעד ראשון.

שאלה:

בני בן 10 חודשים זוחל על גחון, מתהפך בחופשיות ונשען גם על צידו על יד אחת. לאחרונה החל גם לעשות “רוקינג” ולהרים מעט את גחונו. כיצד לעודד אותו לעבור לזחילה על שש ולאחר מכן להתישב? אציין כי זחילתו די איטית ומעט מסורבלת וכי הוא איננו נוטה לזחול למרחקים ארוכים. (משקלו ממוצע לגילו).

תשובה:

סיגל,
מאחר ולא פרטת על ההתפתחות שלו עד היום ועל אופן הזחילה,איני יכולה להעריך את הסיבה לכך שאינו עולה על שש,אני מעבירה לך מספר תרגילים לעידוד מעבר לשש,ובמידה ויש שאלות נוספות לגבי התרגילים אני לרשותך.
1. להשכיב את התינוק על הבטן. להחזיק את השוקיים ולתת לחץ קל כלפי המזרן\ שטיח. לראות שהתינוק
מיישר מרפקים, מרים את האגן ונעמד על שש.
2. במידה ויש קושי בתרגיל הקודם, והתינוק לא מרים אגן, יש לרכון מעליו ולהרים בהדרגה את האגן כלפי
מעלה. על ידי הכוונה של התנועה התינוק ילמד בעצמו לדחוף עם הידיים, את הברכיים ולעבור לשש.
3. על כדור פיזיו על הבטן להניע את התינוק קדימה אחורה ימינה ושמאלה.
בתנועה קדימה אחורה כדאי לתת תאוצה קלה ותנועות מהירות שיעודו את התינוק ליישר מרפקים ולזקוף
את הגב.
4. על כדור פיזיו על הבטן.הורה אוחז בשוקיים. ללחוץ את השוקיים כלפי הכדור ולהטות את הכדור מעט כלפי
ההורה(העומד מאחורי התינוק).כך התינוק יעביר משקל מהידיים לברכיים ויעבור לשש.
5. בהמשך, כשהתינוק עלה על שש, על הכדור להקפיץ במקום. ולהניע ניעות קטנות למעלה למטה,קדימה
ואחורה.
אשמח לשמוע איך מתקדם,יותר פרטים וכו’.
טלי צמיר לוי, מרכז צעד ראשון.

שאלה:

בתי הנפלאה בת 10 חודשים זוחלת על הגחון כאשר שני הידיים זזות יחד ורגל אחת משתתפת בזחילה, לפעמים היא זוחלת על 6 בצורה יפה מאוד.
בשבועיים האחרונים היא עומדת על כל דבר אפשרי, אך כאשר היא מנסה להתקדם (ללכת) היא נעמדת על קצות האצבעות. היא יושבת יפה מאוד – יש לי הרגשה כי יש לה הקשתת יתר האם יש תרגילים שיכולים לעזור לה ? האם זאת באמת הקשתת יתר ? מה עושים ?

תשובה:

על פי תאורך יתכן ויש לבתך הקשתת יתר בגב. הקשתה זו אכן עשויה להוביל לעמידה והליכה על קצות האצבעות,כמו גם קשיים תנועתיים נוספים.מאופי הזחילה שאת מתארת אני מניחה כי חסרה תנועתיות של הגב לכוון של כפיפה של הגב(התעגלות) וכפיפה צידית. (קצור והארכה של צידי הגוף).אני ממליצה:במידה ומשתפת פעולה בתרגילים על הגב:
1. על הגב ,הרימי את הרגליים לכוון הפנים וחזרה.חיזרי על התנועה מס’ פעמים
2. הרימי את האגן, הניחי יד מתחת לישבן.ביד אחת אחזי את הרגליים ובשניה גלגלי את האגן לכוון
הראש.כך נוצרת התארכות של שרירי הגב,ותנועתיות בעמוד השדרה. חיזרי על התנועה מס’ פעמים.
3. הגביהי את האגן על הרגל שלך. טפיחות קלות על החזה.על מנת להוריד מתח שרירי מיותר.
4. אחזי מהירכיים והרימי את האגן מעט באויר והורידי לרצפה. כך בצעי מספר הקפצות מהירות ברצף.

בנשיאה על הידיים:
תינוק על הידיים פנים כלפי חוץ(הגב של התינוק על החזה של ההורה). להחזיק את הירכיים ולהרים את הישבן והאגן כך שהגב יתעגל. לנוע לקראת קיר,להצמיד כפות רגליים לקיר, ולתת קונטרה כלפי הקיר. לחכות שהתינוק ידחוף את הקיר עם כל כף הרגל. לחזור על כך מספר פעמים רב. ניתן בהמשך באותה התנוחה להניח כפות רגליים על הרצפה ולתת לתינוק לחוש את הרצפה, לדחוף ולהתרומם(בתמיכה).

בישיבה על כדור פיזיו:
אני מניחה כי בתך מתיישבת ויושבת בכוחות עצמה. יש להושיב אותה על כדור, לאחוז מהאגן. להקפיץ במקום. להניע את הכדור קדימה אחורה, ימינה ושמאלה ובמעגלים-כך תתרגל תנועה של הגב לכל הכוונים.לגרות הושטת יד למעלה וקדימה. בזמן שמושיטה יד קדימה (לצעצוע) לגלגל את הכדור מעט קדימה ובכך יגרום לה לעגל את הגב.
על שש:
לרכון מעליה והצורה “מלאכותית” לעשות עבורה את תנועת הרוקינג(העברת משקל פעם לידיים ופעם לברכיים).להקפיד על ירידה של האגן לכוון הרגליים.לגרות זחילה מרובה על שש. לא לעודד עמידה,
לעודד שתזחל על שש(על פי הבנתי זוחלת רק מעט).יש לזחילה על שש חשיבות לתרגון מיומנויות שווי משקל והעברות משקל שחשובות לאיכות של יציבה והליכה לעתיד.התחילי בתרגילים אלה ואני מאחלת שיפור והצלחה.

אני כאן לשרותך, טלי צמיר לוי, מדריכת צעד ראשון.

שאלה:

בנותי התאומות בנות שבעה וחצי חודשים אחת מהן מתהפכת מוזר היא מתהפכת מהבטן לגב ע”י זה שהיא מצמידה את היד שלה אחורה לגב ואז מתהפכת וכשהיא רוצה להגיע לדברים היא מתהפכת מגב לבטן או הפוך ואז מגיעה היא לא מרימה את עצמה על ארבע לכיוון זחילה או מראה איזה כיוון של זחילה על גחון
יש לציין שמגיל חצי שנה היא מתהפכת והיא כבר מנסה לשבת בטרמפולינה או עגלה לבד והיא עושה תנועה של מטוס עם ידיים פרוסות לצדדים כשהיא שוכבת על הבטן ועל הגחון ומתנדנדת אבל מעבר לזה כלום לעומתה התאומה השניה יותר זריזה ממינה והיא כבר כמעט זוחלת חצי על גחון וחצי על ארבע
ע”י התנדנדות קדימה ומנשה לשבת לבד על הריצפה ע”י תנוחה של רגל מתחת לטוסיק.האם יש לי מה לדאוג לגבי התאומה הראשונה שעדיין רק מתהפכת או שהיא תעשה את שלה בזמן שלה?אודה לתשובה מהירה ואולי אפשר שבתוכנית של רבקה מיכאלי בפינה של שי זילברבוש יראו איך לקדם את עניין
הזחילה והישיבה לבד.

תשובה:

אמא,
גיל שבעה וחצי חודשים זה גיל סביר שתינוק יתחיל לזחול על הגחון, בהמשך יעלה על שש ורק אחר כך יתיישב.התיישבות נכונה היא התיישבות דרך הגחון או דרך עמידת שש, ולא דרך הגב. על מנת למנוע התיישבות זו יש להימנע משהייה בסלקל(מלבד ברכב), טרמפולינה, ובכלל להימנע משהייה על משטחים מוטים.כמובן שלא רצוי להושיב לפני שתינוק מתיישב לבד.
יש מספר תנאים שחייבים להתממש על מנת שתינוק יוכל לזחול על הגחון, במידה ולא רוכש את המרכיבים הללו של התנועה,לא יוכל לזחול על הגחון בצורה איכותית. חשוב לעודד ולתרגל תנאים אלה בתנועה של בתך (שעדיין לא זוחלת):
1. יכולת שהייה על הגחון על המרפקים
2. יכולת העברת משקל על הגחון
3. יכולת התעגלות הגב.
תרגילים:
1. על הגב ,הרימי את הרגליים של בתך לכוון הפנים וחזרה.חיזרי על התנועה מס’ פעמים.
2. הרימי את האגן, הניחי יד מתחת לישבן.ביד אחת אחזי את הרגליים ובשניה גלגלי את האגן לכוון הראש.כך
נוצרת התארכות של שרירי הגב,התעגלות של הגב,ותנועתיות בעמוד השדרה. חיזרי על התנועה מס’
פעמים.
3. הגביהי את האגן על הרגל שלך. טפיחות קלות על החזה.על מנת להוריד מתח שרירי מיותר.
4. על הגב.ישרי רגל אחת וכופפי את השניה גלגלי את התינוק אל הצד( של הרגל הישרה). הגיעי אל הצד
וחזרה לגב. חיזרי על התנועה מס’ פעמים, לשני הצדדים.
5. גלגלי אל הצד, אחזי ברגל העליונה כפופה. טפיחות על צידי הגוף והשכמה. חשוב ללמד את התינוק שלך
לשהות על הצדדים.
6. המשיכי לגלגל עד אל הבטן. על הבטן יש לודא שנמצא על המרפקים. טפיחות על השכמות,
והכתפיים.הדהוד של הקול לתוך השכמות והגב.אפשר לעניין אותה על ידי צעצוע/ בועות סבון לשלוח יד
קדימה.
7. על כדור פיזיו על הבטן, תוך הישענות על המרפקים להקפיץ במקום ולתת ניעות קדימה אחורה ימינה
ושמאלה.
8. על הכדור לגרות יד אחת להישלח קדימה , ויד שניה לסרוגין.בזמן שמגרים את יד ימין להישלח, להטות
מעט את הכדור שמאלה.לעשות ל-2 הכוונים.
9.סיבוב סביב ציר. עמדי מאחורי התינוקת . יש לגרות על ידי צעצוע סיבוב סיב צירה לשני הצדדים.

מרכיבי תנועה אלה הם חשובים ומועילים להתפתחות של תינוקות, לכן את מוזמנת לתרגל עם שתי בנותייך.בהצלחה, טלי צמיר לוי, מדריכת צעד ראשון.

 חזרה לתפריט הנושאים

 

נשיאה על הידיים

שאלה:

יש לי בעיה שבני רוצה כל הזמן להיות על הידיים, דבר שמגביל אותי ביום יום.גם כשאני מוציאה אותו לסיבוב הוא לא מוכן להיות בעגלה, ניסיתי את כל הדרכים להעסיקו אך שום דבר לא עוזר (ניסיתי במיטה שלו עם מס’ מצומצם של גירויים, ניסיתי שיהיה לידי בעגלה, להיות על הרצפה או להיות מול הטלויזיה).
כבר לא יודעת מה לעשות, כשאני מניחה אותו אז הוא מתחיל לבכות.עוד דבר עד איזה גיל סובלים מגאזים?

אודה על תשובתכם, רינת.

תשובה:

 רינת,
עד גיל שלושה חודשים לערך,זה טבעי ומצויין להחזיק תינוק על הידיים צמוד לגוף על מנת להעניק לו תחושת בטחון.יש תינוקות שזקוקים יותר לנשיאה על הידיים ויש להעניק להם את הצורך הזה.(חום הגוף, התנועה, קצב הנשימות, מרגיעות ומעניקות רגיעה ובטחון). כדאי להחזיק בתנוחת ערסול בה שתי ידיים מתקרבות לרגליים, הגב מתעגל ותינוק חש בטוח ומוגן,ורוכש יכולות תנועתיות עתידיות.אפשר להשתמש במנשא על מנת להקל על הגוף ולהיות פנויים למטלות היום.אני לא ממליצה להרגיע אותו בשלב זה על ידי גירויים חיצוניים שקשורים לראיה אלא על ידי מגע, קול ותנועה. לטפוח על הגוף, ללטף לשיר ולדבר אליו בטון שמשדר בטחון.כמובן שבמידה ואת מרגישה שיש סיבה מיוחדת לחוסר שקט כמו גאזים, קושי להרדם וכו’ יש לתת לכך מענה. גאזים בדרך כלל עוברים בגיל 3 חודשים..הערסול מסייע מאוד לגאזים ולשינה נינוחה.לכל שאלה נוספת, אנחנו לרשותך,
טלי צמיר לוי, מדריכת “צעד ראשון”.

שאלה:

ספיר נמצאת במצב של בין עמידה על 6 לבין ישיבה. במצב של “זחילה” ספיר בעצם יושבת כאשר רגל שמאל לפנים ורגל ימין מאחור,כאשר היא מתקדמת יד שמאל נמצאת על הרצפה ותומכת ורגל ימין מתרוממת ומתקדמת וכך היא דוחפת את עצמה, ההבדל בין המצב הזה לבין זחילה על 6 הוא העובדה שהיא לא משתמשת ביד ימין ורגל ימין לא תמיד נמצאת מאחור.וזה מה שמלחיץ אותנו, העובדה שהיא משתמשת בעיקר בצד שמאל.

תשובה:

כרמית,
על פי התיאור שלך, המענה שאוכל לתת לך ללא אבחון מדויק, הוא חלקי בלבד.לא פרטת דבר על ההתפתחות של בתך עד כה. האם שכבה על הבטן בערות/ ובשינה ומאיזה גיל, האם התהפכה לשני הכוונים ומתי, האם שכבה על הגב בערות, טונוס שרירים גבוה נמוך(אם ידוע), האם עולה על שש, האם
התיישבה בכוחות עצמה, או שהושבתם אותה ומתי?.מידע זה יוכל לסייע מאוד בהבנת הדפוס התנועתי שלה.התקדמות בישיבה הינו דפוס תנועה לא נכון אשר אינו משתמש בצורה אופטימלית בפוטנציאל של הגוף.התפתחות תקינה ומימוש של שלבי ההתפתחות מגיל הלידה מכין את הגוף, ובונה יכולת תנועה
טובה להמשך החיים.יש רבדים שונים לחשיבות של הזחילה על שש (משקל על הידיים והברכיים, הצלבה של יד ורגל נגדית).בהחלט יש מה לעשות, וזה הזמן לשנות, על מנת לאפשר לה המשך התפתחות טובה.
יש לתרגל עם בתך כך שתוכל לזחול, להעמד וללכת בחודשים הקרובים.כל זאת תוך פיתוח שווי משקל טוב ותנועה חופשית.אני ממליצה לך לתרגל את התרגילים הבאים, ולפנות לאבחון ויעוץ יותר מפורטים.
1. להשכיב את בתך על הבטן, לרכון מעליה וללחוץ את השוקיים כלפי הרצפה. לחכות ולראות האם דוחפת
עם הידיים ועולה על שש.במידה ולא,יש להחזיק מהאגן ולמשוך בהדרגה למעלה,ולהוביל אותה
לעמידת 6.
2. על שש להניע את הגוף פעם להישען על הידיים ופעם על הרגליים.(רוקינג). אפשר לתרגל על שיפוע
(מגלשה) שמקל בשלב זה.
3. לגרות על ידי צעצוע יד אחת להישלח קדימה האוויר. לסירוגין יד ימין ושמאל.כך תתרגל העברות משקל
שיסייעו לה ללמוד את התנועה המתאימה לזחילה.
4. להניח אותה על הגחון על כרית מאורכת, כרית הנקה, גליל וכו’. לתרגל אותה במעבר מעל המכשול.
האתגר הזה חשוב על מנת לתרגל חלק מהמיומנות שחשובות לזחילה.השהיה על שש היא הבסיס לזחילת
שש, לכן כל פעם שמנסה לעבור לישיבה יש לשחק על ידי מגע, קולות וצעצועים.
5. הושיבי אותה עליך , אחזי בשתי ידיים את הצלעות שלה והניעי אותן למעלה למטה, ימינה ושמאלה. יצרי
תנועה בבית החזה ובצידי הגוף.
6. על כדור פיזיו בישיבה עליו, אחזי מהאגן והניעי את הכדור קדימה אחורה ימינה ושמאלה, כך שתניע את
הגב לכל הכוונים על מנת לייצב את עצמה.התחילי בתרגילים אלה ואת מוזמנת להמשיך להתייעץ,
בהצלחה,
טלי צמיר לוי, מדריכת “צעד ראשון”.

 חזרה לתפריט הנושאים

 

זקיפה ותנוחת אוירון

שאלה:

יש לי תינוק בן 4 חודשים כמעט והיום קרובת משפחה הרימה אותו והעירה – הילד לא מיישר (מותח) את רגליו וזה לא טוב!אני מבקשת לדעת מה זה אומר – מהו החשש בכך שהילד לא מיישר את רגליו? למה זה קורה וכיצד ניתן לטפל?
תודה חנית

תשובה:

חנית,
אם אני מבינה נכון, הכוונה שבנך אינו עושה “אווירון” (פושט את ידיו ורגליו לצדדים) כשמחזיקים אותו עם הפנים כלפי הרצפה. בשלב ראשון אני מציעה להחזיק אותו בתנוחה זו לתת תנועה: מעט להרים ולהוריד, להניע מצד לצד. התנועה במרחב בתנוחה תעודד את שליחת הידיים והרגליים כמו אווירון.התגובה של יישור הרגליים בתנוחה זו חשובה,היא אחת מבין תגובות שווי משקל שצריכות להתפתח אצל תינוק.במידה ולא תחושי שינוי לאחר תקופה של תרגול, אשמח לשמוע ואייעץ לך בהתאם.
בהצלחה, טלי צמיר לוי, מדריכת “צעד ראשון”

טונוס שרירים נמוך

שאלה:

ביתי בת שנה ושבעה חודשים, עדיין לא הולכת. היא הוגדרה כבעלת טונוס שרירים נמוך. בגיל
שנה וחודש התחילה לזחול על הגחון.לאחר חודש וחצי זחלה על שש נעמדה ליד שולחן/כסא וכד’ ולאחר זמן מה אף הלכה מסביב לשולחן ועברה לבד מהספה לשולחן.בגיל שנה וחמישה וחצי חודשים התחילה ללכת כאשר נותנים לה שתי ידיים. לאחרונה החלה ללכת גם בעזרת יד אחת ואף ללכת מס’ צעדים בעצמה (ללא עזרה), אך היא אינה נעמדת ממצב ישיבה ללא עזרה וכאשר היא הולכת שניים שלושה צעדים היא מתיישבת או מפילה עצמה קדימה. איך ניתן לעזור לה?

תשובה :

בתך עדיין לא חשה מספיק יציבה על מנת לעזוב ידיים, להעמד וללכת בכוחות עצמה טונוס שרירים נמוך מהווה סיבה נוספת לעיכוב בהתפתחות,וכדאי לתרגל על מנת לחזק את הטונוס ככל שניתן.
יש לוודא שתינוקך מתרגלת שווי משקל בישיבה וזחילה,ובעמידה. אך לא מומלץ לנסות להוליך אותה . הולכה בשלבים אלה יוצרת תלות ולא משפרת את שווי המשקל. תחושת בטחון זו שנובעת מהישענות ולא משווי משקל טוב, עלולה לפגוע בהליכה העצמאית .שווי משקל הוא אחת המיומנויות החשובות שתינוק צריך לרכוש בחודשי חייו הראשונים. שווי משקל טוב בשלבים מוקדמים,(התהפכויות, עליה על שש, זחילה וישיבה) מהווה את הבסיס לעמידה יציבה, הליכה ולשאר התנועות במוטוריקה גסה בשלבים מאוחרים יותר.(טיפוס, קפיצה , דילוג וכן הלאה). שווי משקל צריך להתפתח מיד לאחר הלידה על ידי נשיאת התינוק על הידיים ומתן תנועה במרחב. כך איבר שווי המשקל באוזן נכנס לפעילות. חוויות תנועתיות רבות יסיעו(נדנדנה, ערסל וכד’). שווי משקל מורכב מתפקוד יעיל של איבר שווי המשקל באוזן, ותנועתיות של הגוף לאזן את עצמו במרחב.תינוקות רבים נעמדים ראשית תוך הישענות על חפץ מסוים, ורק בהמשך כשהיציבות משתפרת הם לומדים להעמד ללא תמיכה. אני מאמינה שתרגילים אלה ישפרו את היציבות ויזרזו גם את יכולת העמידה העצמאית.בהקשר זה אני ממליצה על התרגיל הבא:
תינוק על הידיים פנים כלפי חוץ(הגב של התינוק על החזה של ההורה). להחזיק את הירכיים ולהרים את
הישבן והאגן כך שהגב יתעגל. לנוע לקראת קיר,להצמיד כפות רגליים לקיר, ולתת קונטרה כלפי הקיר. לחכות שהתינוק ידחוף את הקיר. לחזור על כך מספר פעמים רב. ניתן בהמשך באותה התנוחה להניח כפות רגליים על הרצפה ולתת לתינוק לחוש את הרצפה, לדחוף ולהתרומם(בתמיכה).
תרגילים לשיפור שווי המשקל וחיזוק הטונוס:לחזור ולתרגל עם בתך דרך משחק שווי משקל
בשלבים מוקדמים.

- על הרצפה לגלגל אותה מגב לבטן ,ולהפך.פעמים רבות ובקצב מהיר.
(כך תשוב ותתרגל   העברות משקל בשכיבה )
– להשכיב אותה על הגב ובעזרת הראש שלנו בלבד לגלגל אותה אל הבטן, ומבטן חזרה
לגב.
– מישיבה , בעזרת כרית לתת דחיפות עדינות שיוציאו אותה משווי משקל ויתרגלו אותה
להתאזן. את הדחיפות יש לתת בצידי הגוף, בכתפיים . לתת לה לנוע על ידי הדחיפה לכל
הכוונים עם פלג גוף עליון.(קדימה אחורה ולצדדים).
– בישיבה על כדור פיזיו- הקפצות במקום, ניעות קדימה אחורה ולצדדים.תרגול זה על הכדור
תוך אחיזה בצידי הגוף או באגן תשפר מאוד את יכולת שווי המשקל, ותחזק את הטונוס.
– לתת להתנסות הרבה על נדנדה, במגלשה,
– להרים על הידיים להניף לתנוחת אווירון, עם פנים כלפי חוץ תנועה מצד לצד, שמיניות,
הקפצות קלות. חוויות אלה גורמות לגוף לחזק את עצמו ויסייעו גם לנושא של התמצאות
במרחב.
– בעמידה להציג לה צעצוע פעם ליד ימין ופעם לשמאל. תרגול זה יסייע לה בהעברות משקל
בעמידה שמוביל להליכה.להעביר מסר ותחושה שאתם סומכים עליה ובוטחים בה ובתנועות
שלה ולא לגונן עליה מידי. בתך צריכה הזדמנויות לנוע ולהתנועע בחופשיות תוך טיפוס
ירידה, ומשחק חופשי. רק כך תוכל תבסס את היכולות העתידיות שלה.
בהצלחה רבה, טלי צמיר לוי “צעד ראשון”.