ילדים בעלי צרכים מיוחדים

אור, איתי וענת הם תינוקות וילדים שאובחנו כבעלי עיכוב התפתחותי וצרכים מיוחדים.
אין ספק שגידולו של ילד כזה הינו אתגר קשה ומורכב, במיוחד עבור ההורים שללא הכנה מוקדמת, נדרשים להתמודד עם שינוי באורח חייהם ועם קשיים פיזיים ומנטליים יומיומיים.

בצעד ראשון, אנחנו מטפלים בילדים בעלי עיכוב התפתחותי וצרכים מיוחדים.

תחת מטרייה זו אנו מתייחסים לספקטרום רחב של הפרעות, ביניהן: תסמונות גנטיות, פגיעות מוחיות, הפרעות תקשורת ואוטיזם, עיכובים והפרעות בתנועה, היפוטוניה, אפילפסיה, הפרעות אכילה קשות, הפרעות קשב וריכוז ועוד.
מתוך ניסיון של שנים רבות בעבודה עם משפחות, אנו מאמינים שהורים המקבלים מידע, כלים, הדרכה ותמיכה – יכולים להשפיע משמעותית על התפתחות ילדיהם, על שיפור המיומנות שלהם ועל הדינאמיקה הטיפולית הפנים משפחתית.
זו הסיבה שתהליך העבודה עם צעד ראשון, כולל תהליך למידה מקיף עם ההורים, כמפתח ליצירת השינוי בהתפתחות ילדיהם.
המוטו בצעד ראשון הוא שכל ילד יכול לממש את הפוטנציאל שלו.
שנים של עבודה עם ילדים רבים, הובילה אותנו למסקנה:
גם לילדים בעלי פגיעות, תסמונות והפרעות, יש יכולת ללמוד תפקודים חדשים, לעקוף את הפגיעה וליצור מסלולי למידה חדשים שיובילו לתפקוד טוב יותר.

איך עושים את זה?

בצעד ראשון מייצרים לילד את התנאים הסביבתיים הנכונים ומספקים לו את האימון המקצועי המתאים.

הצוות המטפל של צעד ראשון מתמקד בזיהוי וניצול הפוטנציאל וההזדמנות של הילד, ובאמצעות תהליך עבודה מותאם אישית, מחזק ומפתח אותם. בתהליך הטיפולי עומד לנגד עינינו הילד שמעבר לבעיה או לתסמונת. כך, צעד אחר צעד, יוצרים עם הילד למידה מחדש של כל התהליכים שהחסיר, אשר החסך בהם, יצר (או העצים) את ההפרעה ההתפתחותיות.  התוצאה: אנו מביאים את הילד  לאיזון קרוב ככל הניתן, בין גילו הכרונולוגי למצבו ההתפתחותי.

תהליכי הלמידה לפי שיטת צעד ראשון אינטנסיביים ומחייבים מעורבות של כל המשפחה. אם לשפוט לפי עשרות משפחות שכבר עשו זאת, נראה שהמאמץ שווה וההשקעה מוכיחה את עצמה.

הגישה הטיפולית בצעד ראשון

 עבודה עם הילד על תהליך למידה מחדש של כל שלבי ההתפתחות שהחסיר כמפתח ליצירת השינוי.

הסבר: כל שלב התפתחותי מוביל לשלב הבא והוא הבסיס להתהוותו. בכל אבן דרך בהתפתחות של התינוק, טמונה “כיתת לימוד” משמעותית, בתוכה מופנמים ומתקבעים אספקטים רבים של ההתפתחות הנוירוסנסומוטורית. חזרה עליהם, לימודם מחדש ואימון קבוע בהם, יובילו את המוח ומערכת העצבים לשיפור מיומנות ביצועית ולבניית בסיס יציב ליכולות הלימוד העתידיות הנדרשות לילד.

הלמידה מחדש של כל השלבים והטמעתם במוח, היא זו שמאפשרת את השינוי ההתנהגותי.

ניקח לדוגמא ילד בן שש, שהרמה ההתפתחותית שלו מתאימה לגיל חמישה חודשים. לפי שיטת העבודה של צעד ראשון לא אומרים: “הילד בגיל כרונולוגי בו הוא צריך ללכת, אז נלמד אותו ללכת”, אלא  מתאימים את הטיפול לשלב ההתפתחותי האמיתי בו נמצא הילד, במקרה זה : גיל חמישה חודשים.

מכאן, מתחילים לעבוד איתו על מיומנויות המתאימות לגיל ההתפתחותי שלו אותן הוא לא עבר,

כמו: לשכב על הבטן, להתהפך, להתיישב לבד וכן הלאה, ומתקדמים צעד אחר צעד עד שמדביקים את גילו הכרונולוגי. מה שקורה מבחינת הילד הוא, שפתאום, מגיעה אליו אינפורמציה שמתייחסת למקום בו הוא נמצא והוא יכול להכיל אותה וחשוב יותר- ללמוד ולהגיב אליה.

גם כשיש פגיעה או תסמונת מוחית, קיימת יכולת למידה

הסבר: ילדים לא בהכרח יישארו מוגבלים כל ימי חייהם גם אם נולדו מוגבלים, כיוון שהמוח בתגובה לגירויי למידה מתאימים, מסוגל לארגן מחדש את רשת חיבוריו וגם אם חלק מסוים נפגם – אחר יכול למלא את מקומו ואף להחליף תאים ישנים בחדשים. באמצעות למידה ניתן לארגן מחדש את רשתות החיבורים במוח ולהגיע ליכולות התפתחות משופרות ומשוכללות. הילד לומד כיצד להפסיק להשתמש בהתנהגויות משובשות שאומצו על ידו בשל לקותו (וההורים מקבלים הדרכה כיצד לשנות אותן), ואיך ליצור תפקודים חדשים המתאימים לשלב בו הוא נמצא.

לדוגמא: ילד בן ארבע שידע עד שהגיע לצעד ראשון, להתקדם רק באמצעות זחילה על הישבן. בתהליך העבודה איתו, נטרל הצוות את התנאים שמאפשרים לו להתקדם בדרך זו, ולימד אותו מהתחלה כיצד לזחול נכון ומשם כיצד להתקדם לעמידה ולהליכה.

אינטנסיביות טיפולית

הסבר: התהליך הטיפולי צריך ראשית לנטרל את הרגלי התפקוד המשובשים אשר מפריעים לילד ללמוד ולהטמיע במקומם, בפרק זמן קצר, למידה חדשה ואיכותית של הרגלים.  לכן,  אנו עובדים עם הילד והמשפחה באופן אינטנסיבי, המאפשר תרגול רב,  חזרה והטמעה.

יצירת סביבה התפתחותית  

הסבר: סביבה התפתחותית היא סביבה שיוצרת עבור הילד גירויים מתאימים ללמידה חושית ומוטורית מיטבית. סביבה כזו כוללת את ההורים, האחים והאחיות, בני המשפחה המורחבת, חבריו של הילד, צוות הגן או בית הספר והבית עצמו. האינטראקציה עם סביבה לימודית מתאימה מהווה מרכיב חיוני  ובעל השפעה על התפתחות הילד והינה חלק מרכזי בחשיבה הטיפולית של צוות צעד ראשון. פעמים רבות במהלך הטיפול, המטפל אינו פונה ישירות אל הילד אלא מכוון לשינוי של התנהגות ההורים או לשינוי של הרגלי הבית והמשפחה. אנו מנתחים את ההתנהלות היומיומית של הסביבה עם הילד בהיבט המוטורי וההתנהגותי ומנחים ליצירת שינויים. לדוגמא, ילד שעדיין אינו הולך ונשען על הוריו על מנת לנוע במרחב – אנו מנחים את הסובבים אותו במקום להיות משענת יציבה – להיות משענת דינאמית, שתאלץ אותו להתמודד עם מערכת שיווי משקל ולפתח את הרפלקסים המתאימים, ובכך ללמוד לסמוך על עצמו ולא על ה”קביים” של הסובבים אותו. צוות המטפלים הקבוע ובני המשפחה הגרעינית לומדים הרגלי התנהלות שונים עם הילד,  וכך מכניסים את תהליך התרגול והלימוד כחלק אינטגרלי מפעולות חיי היומיום וההרגלים השגרתיים. או ילד אשר הורגל להיות פאסיבי בתהליך ההתלבשות – אנו מנחים לכך שגם הליך שגרתי זה הופך להיות תהליך לימודי הלקוח מתוך הסביבה, ומוגדר גם כמטרה טיפולית.

אינטגרציה טיפולית

הסבר: שיטת הטיפול של צעד ראשון משלבת בין כל האלמנטים ההתפתחותיים : המוטוריים, החושיים, ההתנהגותיים, הרגשיים, החברתיים והמשפחתיים. היא מתייחסת לכולם יחד ולכל אחד לחוד מתוך ראייה היקפית ורחבה ביותר של כל המערכות. שפת הטיפול שלנו והציר הטיפולי הינם השפה הסנסומוטורית, כאשר באמצעותה אנו מגיעים לאספקטים הרחבים יותר של ההתפתחות.

דוגמא: אנו מזהים שמקור הקשיים בדיבור אצל אחד מהילדים המטופלים על ידנו, קשור לעובדה שהוא לא למד כיצד ליצור קשר עין עם הסביבה. ילד המתקשה בקשר עין, יתקשה בלמידה באמצעות חיקוי, שכן חיקוי דורש קשר עין מאורגן ונכון. במקרה כזה, נעבוד איתו על מיומנות הושטת היד לחפץ שהיא מיומנות ראשונית המחייבת קשר עין. כאשר ילמד להושיט ידו לאובייקט רצוי, לאחוז אותו ולשחק איתו, נדע שמערכת העצבים שלו מאורגנת יותר ומוכנה ללמידה.

פירוק פונקציה

לפי שיטת צעד ראשון, אנחנו יודעים לראות ולבודד כל גורם בהתפתחות לחוד ולהבין את הקשר סיבה-תוצאה.

ההורים כשותפים משמעותיים בתהליך הטיפולי

הסבר: ההורים הם חלק בלתי נפרד מהתהליך הטיפולי בצעד ראשון. שיתוף הפעולה איתם הכרחי להצלחה הטיפולית בילד. לכן, לאחר שהילד אובחן, נבחנות גם אינטראקציות שונות כמו אופן המשחק של ההורים עם הילד, תגובתם לקשיים של הילד, מידת התמיכה והאמפטיה שלהם וכן הלאה. מצפייה בפעילות ההורים עם ילדם ניתן ללמוד הרבה על דינאמיקת ההתפתחות של הילד. לפי שיטת צעד ראשון,  גם ההורים יכולים להיות דמויות טיפוליות עבור הילד, ולכן הם מקבלים הדרכה כיצד להכניס את עקרונות הטיפול בו לחיי היום יום ולכל הפעילויות המשותפות איתו. דוגמא לכך, היא עבודה שנעשתה בצעד ראשון עם ילד שאחת מהבעיות התפקודיות שלו הייתה העדר יכולתו לאחוז ולאכול לבד. על מנת להקנות לו מיומנויות אלו, היה צורך לחזור איתו אחורנית לשלב של אכילה באמצעות הידיים. כאן נכנסו ההורים לתמונה והסתבר שמסיבות תרבותיות הם לא אפשרו ואינם מאפשרים לאכול באמצעות הידיים. לאחר שההורים קיבלו הסבר מקיף על חשיבות האכילה באמצעות הידיים כערך התפתחותי, הם שינו את הרגליהם והתנהגותם כלפי הילד וכך יצרו סביבה התפתחותית שונה עבורו, באמצעותה למד  מיומנויות אחיזה ואכילה עצמאיים.

 תקשורת בין כל גורמי הטיפול

הסבר: הצוות המקומי הרחב של צעד ראשון שואף לתקשורת ותאום מקצועי מול כל הגורמים המעורבים בטיפול בילד: המטפלת, הגן, ההתנהלות בבית וכן הלאה. שיטת עבודה זו מאפשרת ראייה מקצועית כוללת ומכוונת וכמובן נותנת להורים ביטחון רב בידיעה שיש להם כתובת לשאלות ולהתייעצות גם במהלך הטיפול בפועל וגם בין הטיפולים.

לכל תהליך ישנה מנהלת תהליך, המהווה עבור המשפחה גורם מאחד אשר רואה את כל התמונה.

צוות מקצועי רב תחומי

הסבר: מעבר לתכנית הטיפולית של מומחי שיטת צעד ראשון, קיימת מעורבות של גורמים מקצועיים נוספים, המהווים חלק מהצוות המורחב של צעד ראשון. ביניהם: רופאים, נוירולוגים, פסיכולוגית, פיזיוטרפיסטית, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת ועוד. בצעד ראשון מאמינים בשיטת עבודה של התייעצות מומחים (Group practice ) הנותנת ערך מוסף מקצועי וממקסמת את האפקטיביות הטיפולית.

התהליך הטיפולי

שלב א’שאלון ובירור צרכים

המשפחה מקבלת שאלון התפתחות מצעד ראשון, ממלאת ושולחת בחזרה בצירוף מסמכים רפואיים וסרטון ווידאו עדכני.

לאחר ששי זילברבוש וצוות צעד ראשון לומדים את המקרה, מתקבלת החלטה האם שיטת צעד ראשון יכולה לתת מענה טיפולי והתפתחותי לילד ולמשפחה.

 שלב ב’: האבחון האינטגרטיבי

בצעד ראשון עובדים בשיטת אבחון אינטגרטיבית, המתבססת על בחינת ההתאמה בין ההתפתחות הרגשית והחושית, מבנה השלד ומערכות השרירים והאינטראקציה החושית של הילד עם סביבתו.

הדגש האבחוני מתייחס ליכולות ולפוטנציאל של הילד ולא רק למחלה או לבעיה.

תהליך האבחון מתחיל בתשאול כללי לגבי ההיריון, הלידה, בעיות ההתפתחות, האבחנה הרפואית וכן הלאה, והוא מתייחס לספקטרום רחב ביותר של תפקודים:

  • יכולת התגובה של הילד  לגירויים מובנים
  • מידת ההתאמה בין  גילו הביולוגי של הילד לבין הגיל/השלב ההתפתחותי בו הוא נמצא
  • מיומנויות סנסו מוטוריות: הרמת הראש בזמן שכיבה על הבטן, גלגול מצד לצד, ישיבה ללא עזרה מעבר לעמידה, להליכה. במקביל נבדקות גם איכויות הביצוע, מהן ניתן להסיק רבות על מיקומם של  הליקויים והקשיים  במערכת
  • תפקוד מערכת החושים: כיצד מגיבה המערכת החושית של הילד לסוגים שונים של מגע
  • אבחון טונוס השרירים (גבוה, נמוך או נורמלי)
  • תפקוד הרפלקסים והתאמתם לגיל הכרונולוגי
  • האינטראקציה בין הילד לבין ההורים, בינו לבין המטפל וכלפי הסביבה

האבחון כולל מפגש בן 3 שעות עם המשפחה, שהינה חלק משמעותי בתהליך .

 

שלב ג’: גיבוש תכנית טיפולית

לאחר תהליך האבחון, מתקיימת פגישה של הצוות המטפל ובה מגובשת תוכנית טיפול רחבה אשר מוגשת לאישור המשפחה.

שלב ד’: תהליך טיפולי אינטנסיבי

שלב זה יכול להתבצע בתל אביב או במדינת האם, לפי החלטת המשפחה.

אורך הטיפול הוא בין שבוע  עד חודש, בין 6 ל 8 שעות של עבודה אינטנסיבית עם הילד וההורים מדי יום.

כהכנה לטיפול  הופך המרחב הדירתי למרכז טיפולי, הכולל את כל הציוד הנדרש.

במידה והטיפול מתקיים בתל אביב, מתבצעות הדרכות במספר מקומות: במרכז צעד ראשון, בדירה השכורה של המשפחה, בים, בגן השעשועים, בגינה השכונתית וכן הלאה.

הצוות מתעד לאורך היום את ביצוע התוכנית הטיפולית ובסופו של כל יום מתקבל משוב.

המידע נאסף על גבי שרת מרכזי המשמש בזמן אמת את כל חברי הצוות.

שלב ה’: חוזרים לשגרה מצוידים בארגז כלים

עם סיום התהליך האינטנסיבי הראשוני, מקבלת המשפחה תכנית עבודה וארגז כלים רחב.

המשימה העומדת לפניהם הינה הטמעה של כל מה שנלמד בשלב הטיפול האינטנסיבי אל תוך שגרת החיים, ושימוש בכלים, בהבנות ובמיומנויות שרכשו להמשך הדרך. צוות צעד ראשון ממשיך ללוות את המשפחה באופן שוטף.

שלב ו’:  הטמעת התהליך בבית המשפחה

לאחר סיום התהליך האינטנסיבי הראשוני, מדריכה אשר ליוותה את המשפחה לאורך השלב הראשון בטיפול, תגיע לבית המשפחה לשבוע ימים להמשך טיפול.  בבית המשפחה נעשות ההתאמות הנדרשות לטיפול בילד בהתאם לאורח החיים בבית, וממשיכים עם הנחיית ההורים ובני המשפחה. במקרים רבים המדריכה נפגשת עם גורמים נוספים המטפלים בילד כגון: פיזיוטרפיסטים, ארגותרפיסטים, מרפאים בעיסוק,  ופועלת תוך שיתוף פעולה וסנכרון בין כל הגורמים.

שלב ז’:  שיעורי מעקב והדרכה באמצעות ‘תוכנת ווידאו’

אחת לשבוע מתקיים מפגש הדרכה עם בני המשפחה באמצעות  המחשב. המדריכה צופה בילד ובמשפחה, מבצעים התאמות נדרשות, מקבלים החלטות או המלצות מהצוות, נשאלות שאלות וכן הלאה.

לסיכום:

עם סיום התהליך הטיפולי, חוזרת המשפחה לחיי השגרה מצוידת בארגז כלים אפקטיבי, המעניק להורים יכולות הוריות-טיפוליות מפותחות.
אם הם ינצלו נכון את התהליך, הם יהפכו יותר ויותר עצמאים ביכולתם לסייע לילד, למקסם את יכולותיו ולאפשר לו חיים מאוזנים יותר לצד הלקות.

 אפשרויות הטיפול:

טיפול בתל אביב

הטיפול בתל אביב מאפשר תנאי עבודה אופטימליים בדירת המגורים הייעודית ובמרכז צעד ראשון בת”א, המאובזרים במיוחד לתהליך הטיפולי. לאורך הטיפול מתקיים ליווי ופיקוח צמוד של שי זילברבוש וצוות המומחים הישראלי. במרכז צעד ראשון בתל אביב, משלבים (תחת השגחה) את הילד במפגשים עם ילדים נוספים לשם יצירת אינטראקציות חברתיות נורמטיביות.
ההגעה לתל אביב מאפשרת למשפחה להתנתק משגרת החיים, והמטלות היום יומיות ולמקד את תשומת הלב בתהליך הטיפולי האינטנסיבי. תנאי מזג האוויר בתל אביב מאפשרים עבודה בחוץ: בחוף הים ובמגרשי משחקים, מה שמאפשר לצוות להפוך את התהליך לתהליך מהנה ביותר.
התהליך מתבצע בדרך כלל בשפה האנגלית ובמידת הצורך מסתייע צוות צעד ראשון במתורגמנים לשפות שונות אשר מצטרפים לתהליך ומסייעים למשפחה בנושא השפה.

טיפול בבית המשפחה או בארץ המוצא

במידה והמשפחה לא תוכל להגיע לטיפול בתל אביב, ניתן להטמיע את התהליך בבית המשפחה או במרכז צעד ראשון באירופה.

החזון של צעד ראשון בתחום עבודה עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים, מדבר על כך שכל משפחה שצריכה, תוכל לקבל את הסיוע הנדרש על מנת לעבור את התהליך הטיפולי בשיטת צעד ראשון ובאמצעותו לעשות את השינוי.

הצוות
ל
צד שי זילברבוש, עובדים בכל תהליך צוות מדריכים בכירים אשר הוכשרו במכללת צעד ראשון והינם מומחים ומוסמכים לעבוד בשיטת צעד ראשון. המדריכים עוסקים בטיפול אינטנסיבי עם משפחות מכל העולם ובהוראת שיטת צעד ראשון במכללה בישראל. בצוות מדריכים דוברי שפות אנגלית, צרפתית, גרמנית, איטלקית, פורטוגזית, רוסית ועברית.

תוצאות

אנחנו בצעד ראשון יכולים להבטיח לכם דבר אחד: תהליך.

תהליך מקצועי, איכותי, משמעותי, משפחתי.

הניסיון שלנו מלמד שעבודה קשה, אמונה בילד ובעצמכם, הפנמה של הכלים הטיפוליים שאתם מקבלים, התמדה ויישומם בחיי היום יום שלכם – מביאה תוצאות, התקדמות ושיפור.