fbpx
WhatsApp Image 2023-03-16 at 18.14.11
שי זילברבוש / צוות צעד ראשון

שי זילברבוש / צוות צעד ראשון

שכיבה על הבטן

שכיבה על הבטן – איך נהפוך אותה לקלה ונינוחה יותר

אחד הדברים המעסיקים הורים לתינוקות קטנטנים הוא היכולת לשכב על הבטן. הרבה תינוקות מראים קושי במנח זה, חלקם מתקשים להרים את הראש, חלקם מתקשים להרפות ולנוח על הבטן מה שמוביל לבכי וכך הורים נמנעים מלהגיע למצב זה.

שכיבה על הגב היא הרבה יותר פשוטה, אין צורך להתאמץ לעומת שכיבה על הבטן שם התינוק צריך להתמודד עם כוח הכובד, הם צריכים להחזיק את הראש, למקם נכון את הידיים, להניח את הראש על הצד – יותר מורכב…

השכיבה על הבטן היא שלב התפתחותי חשוב, מתוך השלב הזה מתהפכים, זוחלים, עוברים לעמידה על שש ועוד ולכן זה חלק מאוד משמעותי בהתפתחות התינוק.

אבל מה עושים אם קשה להם? ראשית, נבין שבכדי לשכב על הבטן בצורה נינוחה על התינוק להשתמש בצורה מאוזנת בשרירי הגב והבטן, לקרב את הידיים לקו האמצע ולאזן את עצמו באמצעות מערכת שיווי המשקל.

איך עושים את זה?

הנה דוגמה: ניתן לשפר את יכולת השכיבה על הבטן דווקא כאשר הם נמצאים על הגב. הגישו להם גירוי כלשהו, קרוב אליהם, כך שיקרבו את הידיים לקו האמצע. הוסיפו גם את הרמת הרגלים וגלגול האגן ובכך נוצרת כפיפה, התארכות שרירי הגב, באופן זה גם לידיים יהיה יותר קל להתקרב .

דבר נוסף שאפשר לעשות – חברו בין כפות הידיים לכפות הרגלים וגלגלו מצד לצד. יכולת הכפיפה מאפשרת לתינוק לשכב בנוחות על הצד ובמנח זה הידיים ממוקמות בקו האמצע, מה שיסייע לו כאשר ישכב על הבטן למקם את הידיים בצורה מאורגנת ונכונה ולא רק לפרוס ידיים לצדדים.

אם הם כבר על הבטן – שחקו מולם, הניחו לפניהם חפץ מעניין, אפילו שיכבו מולם בגובה העיניים, צרו סקרנות ומוטיבציה. בועות סבון יכולות להיות גירוי מצוין.

געו בהם, עזרו להם להסתגל למנח זה ולאט לאט האריכו בהדרגתיות את זמן השהייה על הבטן. ערסול, שכיבה על הצדדים, תנועה, שכיבה על הבטן עליכם, על כדור…

כל אלו יסייעו לתינוק שלכם לשכב על הבטן בצורה מאורגנת יותר ונינוחה יותר.

בהצלחה!

לצפייה בסרטון ההדרכה:

תרגילים אלו אינם מהווים תחליף לאבחון או ייעוץ רפואי של אורתופד או רופא ילדים וניתנים ליישום רק לאחר הדרכה מעשית של מדריך מוסמך מטעם שיטת צעד ראשון. מטרתנו במידע הזה, היא לחשוף הורים לכיוונים שונים של הדרכה. סרטון זה מהווה דוגמה בלבד לאופן העבודה שלנו בשיטה ואינו מתיימר לתת מענה יסודי למצב הזה.

 

שתפו: