9 עד 12 חודשים

מהן סדנאות “צעד ראשון”?

הסדנאות לליווי התפתחותי לתינוקות מיועדות ללוות את תינוקכם ואתכם במסע ההתפתחותי המשמעותי של חייו.
מסע זה משול לכניסה לבית ספר עם הרבה כיתות, כשבו כל כתה דורשת התייחסות שונה ומעמיקה. לכם, ההורים, יש אפשרות חד פעמית לתמוך בילדכם בעת הגדילה, ובעיקר – ללמוד איך להיות עבורו סביבה התפתחותית מעשירה וטובה.
מחקרים רבים מראים שככל שהורים מקדישים זמן רב יותר ותשומת לב איכותית לתינוקם בשלבים המוקדמים של חייו,כך הוא יגדל להיות אדם בעל יכולות מוטוריות, חושיות וקוגניטיביות מפותחות יותר. אנו,ברשת מרכזי “צעד ראשון” רוצים להראות לכם כיצד תינוקכם יוכל להתפתח טוב יותר – באמצעותכם, ואיך תוכלו למנוע שיבושים ועיכובי התפתחות בעתיד.
הסדנאות ב”צעד ראשון” מלוות את הגדילה של ילדכם מרגע הלידה ועד לגיל שנתיים.
לאורך תקופה זו אנו מציעים סדרות של 6 מפגשים, לכל שלושה חודשי התפתחות.
המפגשים כוללים התנסות חווייתית בקבוצה, כאשר כל הורה מתרגל עם ילדו באופן פרטני.
התרגילים פותחו במיוחד עבור סדנאות “צעד ראשון”, ולא ניתן ללמדם במקומות אחרים.
העבודה נעשית באמצעות תנועה, מגע, כמו עיסוי תינוקות, ושימוש באביזרים המותאמים לשלב ההתפתחותי.
במקביל בתוך המפגשים שזורות הרצאות שעוסקות בהתמודדות ההורית עם נושאים שונים בחייו של תינוק, כמו התנהגות (התמודדות עם בכי, הרמת ראש, הרגעה), תקשורת ושפה, התפתחות קוגניטיבי ועוד.

הסדנאות מתנהלות בקבוצות של 8-10 תינוקות והוריהם, במרחב ממוזרן כולו, ממוזג, ועם ציוד מגוון המותאם לשלב ההתפתחותי של הילדים.

9 – 12 חודשים – האם באמת הכל בסדר?

תינוקכם בן התשעה חודשים אמור כבר להשלים כמה משימות התפתחותיות משמעותיות, כמו התיישבות, זחילה – או לקראת זחילה,תפיסת חפץ ועוד.
הסדנא המיועדת לבני גילאים אלה בודקת האם כל המשימות ההתפתחותיות הושלמו ונרכשו בצורה נכונה,
ובמקביל – מציעה קווים מנחים להשלמת השלב ההתפתחותי המשמעותי של עמידה ולקראת הליכה.

כמה מהנושאים המשמעותיים בסדנא זו:

משימת העמידה

ההזדקפות של בן האנוש ממצב כפוף להליכה על שתי רגליו, נחשבת מבחינה אבולוציונית כקפיצת המדרגה המשמעותית ביותר במעבר מעולם החיות לעולם האנושי. לא במקרה, משימת ההזדקפות נשארה שלב התפתחותי חשוב ומשמעותי גם אצל תינוקות.
הליווי ההתפתחותי בודק האם כל המרכיבים שנדרשים לעמידה נכונה כבר נרכשו: שיווי משקל, תנועתיות נכונה של עמוד השדרה, תאום בין פלג הגוף העליות לתחתון, תאום כוח שרירים ועוד.
גם כשהילד כבר נעמד נבדקות סוגיות משמעותיות כמו צורת העמידה – ועד כמה היא יציבה, האם נעמד בפיסוק רחב מדי,האם הילד יודע לעבור מעמידה לישיבה ובחזרה, האם עומד יציב או נוטה ליפול?
התרגילים בסדנה מסייעים להורים להבין מהי עמידה נכונה ויציבה, שתאפשר לילדם לשמור על עמוד השדרה שלו, וליצור לעצמו יציבה נכונה שתמנע ממנו בעיות בעמוד השדרה ובשלד… לאורך כל חייו.

מעברים

סוגיה משמעותית אחרת היא היכולת של הילד לעבור בגמישות ממצב למצב. בשלב זה של התפתחותו הוא מסוגל להיות במצבים רבים ומגוונים:
זחילה, ישיבה, עמידה. כאשר המעבר הוא גמיש, יש לילד אפשרות ליותר עצמאות ויצירתיות בתנועה.
כדי להבין עד כמה זה חשוב, אפשר לדמות את הגוף לכלי רכב, כאשר הנהג הוא מערכת העצבים המרכזית:
אם מע’ העצבים (המוח) רוצה משהו… למשל – לקחת חפץ כאשר הילד עומד, אבל הגוף לא מסוגל לספק את המשימה – נוצר קושי, דיסוננס בין רצון לביצוע, שעלול ללוות את הילד שנים קדימה.
כאשר משהו במעברים בין מצב למצב אינו חלק, זהו ביטוי לכשל התפתחותי שלא קיבל מענה נכון עד כה.
ההזדמנות שלכם, כהורים, היא לתת את המענה המתאים כעת, כשעוד לא מאוחר מדי.

שימו לב! האם ילדיכם עצמאי לחלוטין בתנועותיו?

מענה לשאלות התפתחותיות והתנהגותיות

שלב הזה בחיי הילד מלווה בהרבה התלבטויות: עד כמה לאפשר לתינוק חופש פעולה? מהן הפעולות שמסוכנות לו?
האם להשתמש בעזרי התפתחות כמו הליכונים – כדי לאפשר לילד למלא את רצונו לנוע מהר יותר,
אילו נעליים כדאי לקנות לו? (ראו גם: על נעליים והליכה)
הסדנא מעניקה מקום נרחב לשאלות אלה, ומציעה להורים מידע אמין ומקצועי.
אחת הסוגיות המטרידות הורים בשלב זה היא חרדת הזרים שילדם מפתח וחרדת הנטישה. כפי שתיארנו בשלבים קודמים – קיים קשר עמוק בין יכולת תנועתית וחוויה רגשית-התנהגותית. ככל שהתינוק בטוח יותר ביכולתו לנוע בסביבה בלי תקלות, מתוך אמון מלא של ההורה – כך הוא פחות “זקוק” להתנהגות תלותית וחרדתית.
הסדנא מאפשרת להורים להיות עוגן אמיתי עבור ילדם, תוך שמתן חופש תנועתי גדול. בתוך כך, נבדקות חרדות הנטישה, ונלמד כיצד להציע מענה אמיתי וטוב לקושי.

התחלת הדיבור

אחת התופעות הבולטות בגיל זה היא הרצון של הורים ללמד את הילד לדבר. הרצון טבעי וברור, משום שהתינוק מגיב וסקרן, אך הפעולה היא בעייתית. ההתפתחות של שפה נעשית בתהליך הדרגתי שבתוכו יש הרבה מרכיבים משולבים.
אחד החשובים בהם – ניסוי ותעייה. כאשר התינוק “טועה”, ואחר כך לומד לתקן את עצמו בלי עזרה, אלא רק מתוך שהאזין לסביבתו – הלימוד של השפה עמוק ומשמעותי יותר.
לעומת זאת, הסדנא מציעה דרכים נכונות לעזור ללמידת השפה, למשל על ידי יצירת קשר בין פעולה לדיבור,קשר שמאפשר למידה אפקטיבית הרבה יותר, או על ידי שימוש בחושים נוספים לתמיכה בלמידת השפה, שימוש באינטונציה משתנה ובכל המרחב הקולי שמאתגר את התינוק באופן עמוק ומשמעותי.

חשוב לדעת! אין צורך ללמד תינוק איך לדבר

הרגלי שינה: למה הילד שלי הפסיק לישון?

כשתינוק בגילאים אלה מגיע למיטתו, הוא אחרי שעות רבות של פעולה ותנועה בלתי פוסקת.
לא מעט מבין ההורים שמגיעים לסדנאות מתלוננים ש”פתאום הוא הפסיק לישון”, וטוענים שגם הלילות נעשו מלאי פעילות.
הסדנא מציעה גם במקרה הזה (כמו בכל הנושאים האחרים) לראות איך נראה העולם מזווית מבטו של התינוק, ואז להבין כיצד ניתן לעזור לו.
למשל, תינוק בגיל זה זקוק למגע רב עם ההורה בלילה, דווקא משום שכל היום היה פעיל ובתנועה. בנוסף,
מערכת המושגים שלו על העולם נעשתה מלאה יותר – הוא “מבין” יותר ועל כן מפחד יותר.
כלומר, דווקא בגיל שבו בשעות היום התינוק זקוק ליותר ויותר עצמאות, בשעות הלילה הוא זקוק בדיוק לכיוון ההפוך – לביטחון, למגע, לרגיעה.
צריך להבין כי הפחד משינה בגיל זה נעוץ במקורות אורגניים עמוקים: הוא קשור לפחד מנפילה,
ולא סתם אומרים באנגלית fall in sleep, וגם fall in love: בשני המקרים יש צורך בביטחון כדי שזה יקרה…

בסדנא ההורים לומדים איך ליצור רגיעה לקראת השינה ופחות מתח גופני, כיצד מאפשרים לתינוק להירדם בכוחות עצמו,
מבלי לעסוק שעות בהרדמה, ומה עושים לנוכח בכי והתעוררויות תכופות.

אכילה כחלק ההתפתחות

הסדנא מציעה כלים להתמודדות נכונה עם סיטואציות ההאכלה – זריקת מזון, לכלוך, אוכל אצבעות ועוד. הסדנא מתייחסת להאכלה בממד ההתפתחותי, ומסבירה כיצד ליצור מצב שבו הפעילות היומיומית החשובה ביותר בחיים – אכילה – תעשה באופן נכון, כך שלא יתפתחו קשיים ובעיות בעתיד.