6 עד 9 חודשים

הדרמה של ההתפתחות

מהן סדנאות “צעד ראשון”?

הסדנאות לליווי התפתחותי לתינוקות מיועדות ללוות את תינוקכם ואתכם במסע ההתפתחותי המשמעותי של חייו.
מסע זה משול לכניסה לבית ספר עם הרבה כיתות, כשבו כל כתה דורשת התייחסות שונה ומעמיקה. לכם, ההורים, יש אפשרות חד פעמית לתמוך בילדכם בעת הגדילה, ובעיקר – ללמוד איך להיות עבורו סביבה התפתחותית מעשירה וטובה.
מחקרים רבים מראים שככל שהורים מקדישים זמן רב יותר ותשומת לב איכותית לתינוקם בשלבים המוקדמים של חייו,כך הוא יגדל להיות אדם בעל יכולות מוטוריות, חושיות וקוגניטיביות מפותחות יותר.
אנו,
ברשת מרכזי “צעד ראשון” רוצים להראות לכם כיצד תינוקכם יוכל להתפתח טוב יותר – באמצעותכם,
ואיך תוכלו למנוע שיבושים ועיכובי התפתחות בעתיד.
הסדנאות ב”צעד ראשון” מלוות את הגדילה של ילדכם מרגע הלידה ועד לגיל שנתיים.
לאורך תקופה זו אנו מציעים סדרות של 6 מפגשים, לכל שלושה חודשי התפתחות.
המפגשים כוללים התנסות חווייתית בקבוצה, כאשר כל הורה מתרגל עם ילדו באופן פרטני.
התרגילים פותחו במיוחד עבור סדנאות “צעד ראשון”, ולא ניתן ללמדם במקומות אחרים.
העבודה נעשית באמצעות תנועה, מגע, כמו עיסוי תינוקות, ושימוש באביזרים המותאמים לשלב ההתפתחותי.
במקביל בתוך המפגשים שזורות הרצאות שעוסקות בהתמודדות ההורית עם נושאים שונים בחייו של תינוק,
כמו התנהגות (התמודדות עם בכי, הרמת ראש, הרגעה), תקשורת ושפה, התפתחות קוגניטיבי ועוד.

הסדנאות מתנהלות בקבוצות של 8-10 תינוקות והוריהם, במרחב ממוזרן כולו, ממוזג, ועם ציוד מגוון המותאם לשלב ההתפתחותי של הילדים.

6 – 9 חודשים – הדרמה של ההתפתחות

הסדנה פוגשת אתכם ואת ילדכם בשלב שבו התפקודים המשמעותיים ביותר של ההתפתחות אמורים להתרחש:
התהפכות שלמה, הרמת ישבן, ניסיונות הזחילה הראשונים, זחילת גחון – ועד להבשלת הזחילה המלאה.
בניגוד לסדנא הקודמת שבה עבדנו על הכנה לשלבים, בסדנא זו השלבים אמורים להתממש והלמידה היא
כיצד לגרום לתינוק להתנועע ו”להתעמל” יותר בפעולות החשובות להתפתחותו.
זו דרמה גדולה, הן מבחינת התינוק והן מבחינת ההורה: לראשונה בחייו, התינוק פוגש את הצורך לנוע,
לחפש את תחילת הדרך לעצמאות תנועתית. זו הדרמה שלו, והוא ישקיע שעות רבות של “עיסוק” בהתפתחות התנועה – אם רק ניתן לו תנאים סביבתיים הולמים.
הדרמה של ההורה קשורה להבנה שאם תפקודים אלה אינם קורים בעתם, או מקדימים מדי – סביר להניח שיש כאן בעיה התפתחותית.
האבחון, שמתרחש בכל מפגש בסדנה כחלק אינטגרלי מהפעילות, מציע מענה לשאלות ההורים,
וכן תרגילים מעשיים שעוזרים לעבור את השלב החשוב הזה בדרך הנכונה ביותר.

במקביל לתפקוד התנועתי – התינוק נמצא בשלב חדש של יכולת תקשורת, הבעת צרכים, ראשית האכילה של מזון מוצק וראשית המלמול-שמוביל לדיבור. הליווי ההתפתחותי מציע מענה ישיר להורה גם בנושאים אלה.

נושאים מרכזיים שיטופלו בסדנה:

איך תינוק מתחיל לזחול?

ובכן… תינוק לא מתחיל לזחול יום בהיר אחד, כי הגיע הזמן הביולוגי לעשות זאת.
הזחילה היא פונקציה מורכבת מאד, שקורית מתוך שלבי התפתחות קודמים, ומותנית בהם:
תינוק שלא שכב מספיק על הבטן, שלא זכה לגירוי חושי נכון, שלא התהפך באופן סימטרי,
ולא יצר מערכת מלאה של שיווי משקל – יתקשה מאד להתחיל לזחול – או יזחל באופן לא מתואם ולא נכון.
בסדנה מוצעים תרגילים שלמעשה “מפרקים” את הזחילה לגורמיה, ומאפשרים לתינוק ליצור תנאים מספיקים כדי שהיא תקרה.
תוך כדי כך, ההורים נפגשים מקרוב עם מסע הלמידה המפרך של תינוקם: הם רואים מקרוב ובפרטים איזו דרך הוא צריך לעשות כדי שכל דבר קטן יקרה, ועד כמה שום דבר אינו מובן מאליו. הורים לומדים גם איך להימנע מלהפריע לתהליך הטבעי, ואיך ליצור סביבה מאתגרת במידה מספקת עבור ילדם.

האם יש טעם לבוא לסדנה עם תינוק שכבר זוחל?

גם תינוק שכבר זוחל זקוק לליווי התפתחותי שיבדוק ויוודא האם כל מרכיבי התנועה קיימים.
בלימוד שנולד מתוך שיטת פלדנקרייז, אנו מנתחים את תנועת הזחילה, ורואים האם קיימים כל המרכיבים,
כגון : תזמון, כוח, קשר בין יד לרגל וגמישות התנועה.
אנו מזהים שכל תנועה מורכבת משלוש איכויות משמעותיות: כפיפה, זקיפה ורוטציה (סיבוב הגב ביחס לחלק קבוע). שלושת האיכויות האלה צריכות להימצא בתוך כל תפקוד משמעותי – בהתהפכות, בזחילה, ואחר כך בהליכה. אם אחד המרכיבים לא נוכח – עדיין אפשר שהילד יזחל, אך חווית הזחילה שלו תסבול מהפרעות, שלעתים יתגלו במועד הרבה יותר מאוחר!
השימוש בשלושת האיכויות יכול לבוא לידי ביטוי למשל, כשהילד למשל ימצא את עצמו מסורבל תנועתית בגיל חמש, הוא ירבה ליפול וירגיש שהוא לא יכול להיות עם חבריו במגרש או בחצר, ויעשה מבודד חברתית. כיוון שמדובר על העתיד… שכעת נראה רחוק – קשה לעיתים להורים להבין מה בעצם הבעיה.
לא פעם הם אומרים “אבל הילד זוחל…”. השאלה כאמור היא איך הוא זוחל. באמצעות הליווי ההתפתחותי תנועת הזחילה תוכל להיות איכותית יותר.
פלדנקייז עצמו נהג לומר שאדם שזכה ליותר גמישות בתנועה ולאיכויות מגוונות ושונות – מצליח להיות מכוונן ומאורגן יותר בכל מרכיבי חייו. זו גם המטרה שלנו.

חשוב לדעת! בחברה המודרנית קיים חסך אדיר בתנועה ושהיה בסביבה

הקשר בין תנועה לבין התנהגות עצמאית

התרגילים בסדנאות מאפשרים התמודדות עם שלב משמעותי שבו התינוק מתחיל להיות עצמאי יותר ובעל נוכחות ודרישות שונות ביחס לחודשים הראשונים. אנו רואים את תחילת התהליך שיהיה ברור עוד יותר בחודשים הבאים – כאשר העצמאות התנועתית משליכה על העצמאות החברתית ועל יכולת הפרידה מהאם.
מסיבה זו חלק ממפגשי הסדנה נוגע לשאלות הנוגעות לנושאים אלה, למשל:
– מתי להפסיק להניק? – איך להתמודד עם מזון מוצק ולכלוך? – מה עושים כשהתינוק נוגע בכל דבר, . ממשש… מכניס הכל לפה? הורים שמשתתפים בסדנה מרגישים לא פעם תחושה של חרדה סביב העצמאות החדשה של תינוקם: האם להרשות לו לגעת?
מה מסוכן ואיפה ההגבלות עלולות לשבש את החושים הטבעיים של הילד? הסדנה מציעה מענה מקצועי גם לנושאים אלה.

המעבר לישיבה

המעבר לישיבה הוא אחד התפקודים הבסיסים בהתפתחות התינוק, והוא קשור ליציבות של מערכת שיווי המשקל והיכולת של התינוק לייצב את עצמו.
הורים לעתים גאים בכך שתינוקם מושך את עצמו להתיישבות מטיולון או טמפולינה, ושמחים שתינוקם מגיב אל הסביבה ויוצר קשר.
אך מצב זה אינו תקין מבחינה התפתחותית, והוא יוצר ישיבה נוקשה במקום יציבות גמישה (כמו של עץ שנע ברוח).
ההתיישבות הנכונה מתרחשת מתוך עמידה על שש ותנועה של האגן, כאשר האיכות המשמעותית היא של רוטציה וכפיפה של הגב. היכולת של התינוק להגיע למצב זה מתוך עמידה על שש מאפשרת לו ישיבה נכונה, וגם מעניקה לו הכנה לעמידה ולהליכה. התיישבות כזו קוראת רק בגילאי 6-8 חודשים.
חשוב להבין שכאשר תינוק נעמד הוא זקוק לשווי משקל רב. לא פעם תינוקות עוברים לכאורה את כל השלבים… אבל מתקשים בשלב העמידה וראשית ההליכה, וזאת בשל בעיית שיווי משקל שלא טופלה בזמן, או שהשלבים הקודמים נרכשו בצורה לא נכונה, ולא התאפשרה בשלות של המערכת.

חשיבות המגע

גם בסדנא זו מוקדשים מפגשים רבים למגע ותחושה. הורים מזהים שכשם שאצלם מתעוררת לפעמים תחושה עזה של צורך במגע.
ואולי רק טיפול בשיאצו או עיסוי יענו על הצורך.. כך תינוקם זקוק יותר מכל למגע משמעותי.
בסדנא נלמדים סוגי מגע ומגע עמוק שמאפשרים לתינוק לחוות חוויה מלאה של גופו, ולהגיע לתחושה נינוחה ומשוחררת לחלוטין.

תינוק בתוך הבית

שאלה מרכזית נוספת בסדנאות היא כיצד צריכה לפעול הסביבה הביתית לאור העובדה שבבית יש תינוק פעיל?
בחברה המודרנית מקובל שהתינוק למעשה מנהל את הבית: הוא קובע האם יהיה שקט (“הוא חייב לישון”),
הוא יוצר מצבים שבהם כל בני הבית עסוקים רק בו, כולם חרדים לו חרדים ונמצאים סביבו בלי הפסקה.
בסדנאות נלמדות אפשרויות אחרות, עד ליצירת מצב שבו התינוק הוא חלק מהחיים בבית, לומד להסתגל לסביבה ולא דורש מהסביבה מענה מתמיד.
בין השאר לומדים כיצד להגיב לקשיים ולתסכולים הרבים של תינוק בגיל זה, כיצד להתמודד עם בכיות תכופות, עד כמה “לקחת על הידיים”, ואיך להגיב אל התינוק באופן שלא יעכב אותו.
למשל, אמהות רבות “מבינות יותר מדי”. נשמע משונה? אך פגשנו תופעה כזו לא פעם.
מדובר על אמהות שנענות לתינוק בגיל הזה כשם שנענו לו בגיל חודש. בשלב ההוא – ההיענות הייתה הכרחית.
בשלב הזה, תינוק זקוק גם לתסכול ולהבעה עצמית, ולא רק להיענות. כאשר האם מגישה לו כל חפץ שהוא רוצה… לתינוק אין סיבה להתחיל לזחול אל החפץ! כאשר האם מדברת בשבילו – אין לו סיבה להתחיל לדבר!
הסדנה מלמדת למה באמת תינוק זקוק בשלב הזה, ומציעה להורים להרחיב את הטווח של התינוק, לאפשר תסכול במידה, לאפשר מאמץ שנכשל.. ובכך לעודד כישורי חיים משמעותיים שילוו אותו כל חייו.

הסדנא ככלי אבחוני

השלב ההתפתחותי שקורה בין גיל 6 ל- 9 חודשים הוא כאמור שלב דרמטי, שבו “הישגים תנועתיים” צריכים להבשיל ולהיראות.
לעתים זה שלב מלחיץ מבחינת ההורים: למה הילד עוד לא זוחל, או למה הוא מתרומם לישיבה מהגב ולא מעמידה על שש?
כל אלה קשורים לאופן שבו מערכת העצבים מגיבה לסביבה: למעשה התגובה נוצרת כתוצאה מהחושים, שנמצאים כולם באזור הראש:
שמיעה, ראייה, טעם. החושים מובילים את הילד לרצות בקשר עם הסביבה, והמערכת התנועתית נועדה לאפשר את הקשר.
אבל לעתים הקשר בין מערכת העצבים המרכזית לבין הגוף – משובש, והגוף מציע “מענה לא יעיל”. כך למשל, תינוק שלא שכב מספיק על הבטן, והיה מונח לאורך זמן על הגב, רוצה גם הוא ליצור קשר עם הסביבה.
כתוצאה – הוא “מושך את עצמו” קדימה, להתיישבות. הבעיה היא שמצב זה הוא משקיע יותר מדי אנרגיה עבור כל פעולה, ונדרש ממנו כוח רב כדי למשל להגיע לחפץ. יותר מזה – השלד של ילד כזה לא עובד על פי החוקים הביומכניים שעל פיהם עליו לעבוד, והוא נמצא בחסך מתמיד.

בעת הסדנא, מצבים כאלה ואחרים מאותרים מיידית על ידי המדריך, ובהתאם – מוצע לתינוק מענה שיאפשר לו ליצור מחדש תנועה נכונה עבור גופו.
במידת הצורך, ההורה והתינוק מופנים לאבחון ולשיעורים פרטיים.