משחררים מגבלות

הורים וילדים – גיליון ספטמבר 1998

שיטת פלדנקרייז, העובדת בעיקר באמצעות תנועה ומגע, מתאימה מאוד לילדים הסובלים מקושי תנועתי, מבעיות בשיווי המשקל ומקשיי נשימה ושינה.

0 – 10 חודשים

כשאומרים "שיטת פלדנקרייז" חושבים בדרך כלל על מבוגרים הסובלים מבעיות יציבה או מכאבי גב. מתברר ששיטת פלדנקרייז מתאימה מאוד לעבודה עם ילדים ועם תינוקות, ומגוון התחומים שאליהם השיטה הזאת מתייחסת הוא עצום.

שי זילברבוש, מורה לשיטת פלדנקרייז, המתמחה בעבודה עם ילדים ותינוקות ומלמד בקורסים למורים לפלדנקרייז בארץ ובחו"ל, אומר כי "ההתפתחות המוטורית של התינוק בנויה נדבך על נדבך, כלומר מדובר על תהליך שבו הצלחת כל שלב תלויה בהצלחת השלב שקדם לו. לדוגמה, התהליך הארוך של התמודדות עם שיווי המשקל מתחיל בגיל צעיר ביותר, כשהתינוק מתהפך מן הגב אל הבטן, התנועות הבסיסיות האלו סוללות את הדרך לארגון היציבה ושיווי המשקל ומכינות את הקרקע לזחילה, המובילה לישיבה, לעמידה ולהליכה.  אבל, לא רק לפונקציות הגדולות יש משמעות בתהליך ההתפתחותי שעובר התינוק, אלא גם לפונקציות יסודיות יותר, הטמונות בבסיס הפונקציות הגדולות, למשל, מציצה, קשר עין-יד, נשימה, ועוד.

"הקשר בין זחילה להתפתחות קשר עין-יד הוא פשוט: כדי לזחול צריך התינוק ללמוד להעביר משקל בשכיבה על הבטן. העברת המשקל נעשית מתוך כוונה להגיע עם היד לחפץ מעניין ולאחוז בו. האחיזה מתפתחת דרך הקשר בין היד לעין וקשר הזה אמור להתפתח כבר בשכיבה על הגב, בערך בגיל חודשיים".

אולם לעיתים, מסיבות שונות, חלים שיבושים בהתפתחות התינוק. "השיבושים נובעים מאי שימוש בתנועת רוטציה יסודית במהלך ההתפתחותי, מחוסר תיאום בטונוס השרירי, מקושי נשימתי המופיע עם הגבלת של תנועת בית החזה והצלעות, ועוד". מסביר זילברבוש.

כשמתעורר קושי כזה הוא משפיע על רצף ההתפתחות של התינוק. איתור הקושי מחייב את הברור הסיבה הראשונית שגרמה למגבלה. לעיתים קרובות פוגש זילברבוש הורים שפונים אליו בגלל מגבלה מוטורית של התינוק, ומתברר כי הבסיס למגבלה הוא, למשל, קושי נשימתי שהתינוק סובל ממנו מהחודשים הראשונים לחייו. עבודה לפי שיטת פלדנקרייז מחזירה את הארגון המכני ליעילות מרבית ומתקנת את השיבושים התנועתיים.

זילברבוש, "נעסוק, לדוגמה, בקושי נשימתי שממנו סובל התינוק. כתוצאה מהפרעות נשימה שונות, השרירים מצויים במצב קבוע של כיווץ ולא מתפקדים ביעילות אלא משתקים את יכולת הנשימה ויכולת התנועה. שרירי הנשימה עובדים מעל ומעבר ליכולתם ומגיעים לנוקשות רבה היוצרת קיבעון. מעברי הנשימה נעשים צרים ושרירי השלד חייבים לעבוד מעל ליכולתם כדי לפצות על המגבלה ולדאוג שלמערכת תיכנס כמות אוויר מספקת לתפקוד סביר. במשך הזמן כל מרכיבי השלד הקשורים לנשימה משנים את ארגונם הטבעי ומתפקדים במתכונת של מצוקה. השינויים האלה משפיעים על אופן היציבה, ויכולת שיווי המשקל עלולה להינזק ולהשפיע בעתיד על התפקוד התנועתי בצורת ההליכה והריצה".

כיצד נפתרת בעיה נשימתית כזאת באמצעות פלדנקרייז?

"בעקבות העבודה חלה הרפייה של כל השרירים המחזיקים את השלד ומניעים אותו והם מתפנים כדי לעזור לתפקוד הנשימה. המתח והטונוס השרירי יורדים ומעברי האוויר מתרחבים בצורה משמעותית.  עם זאת, חשוב לציין כי שיטת פלדנקרייז אינה תחליף לטיפול תרופתי קונבנציונלי המוצע לתינוקות וילדים הסובלים מבעיות נשימה, אלא אפשרות טיפולית נוספת, שלפי ניסיוני משיגה תוצאות טובות מאוד. במהלך השיעורים התפקוד הנשימתי משתפר, תכיפות ההתקפים ועוצמתם פוחתת, יכולת ההירדמות, איכות השינה ועומקה משתנים ללא הכר. בד בבד חל שיפור ביכולת התנועה". זילברבוש מתייחס לא רק אל המצוקה שממנה סובל התינוק, אלא אל כל המערך המשפחתי סביבו, ונותן דוגמא להשפעת הסביבה המשפחתית על התינוק, עדין מתחום קשיי הנשימה:

"ילדים שמתקשים בנשימה נלקחים מיד על הידיים, הולכים איתם, מחזיקים אותם, טופחים להם על הגב, בדרך כלל לא משאירים אותם לשכב במיטה. לעיתים המגע האינטנסיבי הזה שהתינוק זוכה בו בגלל התקף של קושי נשימה היה חסר לתינוק. טיפלתי בילדה בת כמה חודשים שסבלה מבעיות נשימה קשות. היא הייתה הילדה השנייה במשפחה ואמה סיפרה שהיא מונחת במיטה או בלול ברוב שעות היום. ההחזקה שלה על הידיים בזמן התקף הייתה עבור התינוקת פיצוי על החוסר במגע.  המגע בתינוקות הוא מאוד עקרוני וחשוב.  הורים רבים יודעים זאת, אבל לעיתים קרובות אני נפגש עם הורים ורואה שהמגע בתינוק אינו נכון, ולכן העבודה עם התינוקות כוללת הדרכה להורים. אני מסביר להם כיצד לשבת בנינוחות בעת החזקת התינוק, האם הוא רפוי או מתוח.  היכולת של ההורים ליצור מגע עם ילדיהם היא ברוב המקרים יעילה וטובה ויוצרת ביטחון ושקט פנימי, שחשוב לתהליך. אני שם דגש על אופן המגע ועל איכותו, מנחה את ההורים להכיר את צורות המגע השונות וממליץ על התנסות תנועתית (להורה) בשיעור פרטני או בקבוצה, כדי לקבל מושג חוויתי על אופן השיעור והכיוון שלו. שיתוף פעולה של ההורים מגביר מאוד את הסיכוי לשינוי משמעותי במצבו של התינוק או הילד".

תרגילים לעבודה עם התינוק לשיפור הנשימה והתפקוד:

  1. החזיקו את התינוק על הידיים או השכיבו אותו על הגב, הניחו את כפות הידיים על החזה וחושו את אופן הנשימה שלו. שימו לב לאיזה כיוון נעות הצלעות. הניחו את הידיים על החלק הקדמי של החזה, אחר כך על החלק האחורי, לכיוון עמוד השדרה.
  2. הניעו את כל בית החזה עם קצב הנשימה, למעלה ולצדדים, והישארו בכל כיוון מעט זמן. זהו כיוון פעולת הצלעות בזמן השאיפה, ואנו עוזרים לשרירי הנשימה בפעולתם.
  3. געו בכל צלע בנפרד, ובכל היקף החזה, מעצם החזה ועד לחיבור עם עמוד השדרה. געו במרווחים שבין הצלעות, שם נמצאים השרירים הבין צלעתיים. המגע בצלעות יביא להרפייתן.
  4. עברו עם האצבעות לאורך עמוד השדרה משני צדדיו והרגישו כל חוליה בנפרד.
  5. הניחו את כף היד על הבטן והרגישו מה קורה בבטן בזמן הנשימה. האם היא עולה או יורדת? רכה או קשה? אפשרו לכף היד ללוות ולהכיר את פעולת הבטן בזמן הנשימה.
  6. געו בבטן התחתונה תוך עיסוי קל של שרירי הבטן והחזקת הבטן כולה בתוך כף היד, כך שהבטן מוכנסת פנימה ולמעלה, לכיוון החזה. שחררו באיטיות את מגע כף היד כך שהבטן תחזור אט אט למקומה.
  7. חיזרו למצב 2, אך הניעו את בית החזה והצלעות כלפי מעלה ואחר כך כלפי מטה, כדי להדגיש את פעולת הנשיפה. ככל שבית יתרוקן בצורה טובה יותר, פעולת השאיפה תשתפר. יש לדאוג שפה התינוק יהיה פתוח כדי לאפשר הוצאת אוויר מרבית.
  8. פיתחו מעט את פה התינוק ובהדרגה גם את הלסת, געו מסביב לפה, בשפתיים ועסו קלות את השרירים סביב ללסת. אפ אפשר, לחצו מעט ובעדינות על הלשון או איחזו בה בעדינות בקצות האצבעות, כך שאפשר יהיה למשוך אותה מעט החוצה. פעולה זו תרחיב במידה ניכרת את קנה הנשימה.

מומלץ לקבל כמה שיעורי הנחייה ממדריך מוסמך בשיטת פלדנקרייז המתמחה בעובדה עם ילדים.

מהי שיטת פלדנקרייז

כדי להבין את צורת החשיבה של שיטת פלדנקרייז, יש להכיר את המושג "פילוגנטיקה". פילוגנטיקה היא הידע הגנטי הטבוע בכל מערכות העצבים לכל אורך האבולוציה. מערכת העצבים המרכזית היא המבנה הטוב ביותר עלי אדמות למטרת למידה אינדיבידואלית. במהלך התפתחותו של התינוק עוברת במערכת העצבים סדרה של תנועות בעלות חוקים פיזיקלים ביחס לשדה כוח הכובד, המאפשרים פעילות פונקציונאלית הגורמת להתפתחות ולהתקדמות.

התינוק עובר דרך ארוכה של למידה קשה ומייגעת במסלול ההתפתחותי, עד שהוא "עומד על שתי הרגליים". בתהליך הארוך נסללת הדרך לארגון התנועה, היציבה ושיווי המשקל. התפתחות סנסומוטורית היא היסוד להתפתחות החשיבה, האינטליגנציה ותפיסת העולם של הילד. בתוך אותו תהליך התפתחותי קבוע נוצרת אישיותו, יציבותו ומראהו הייחודיים של הילד (למשל צורת כתב היד הייחודית לו וטביעת אצבעותיו).

משה פלדנקרייז חקר את התפתחות הלמידה האנושית ומצא שדרך התנועה מתפתחת יכולת הלמידה, האינטליגנציה ואף תהליכי ההתבגרות. במהלך מחקריו פיתח פלדנקרייז מודל לימודי של תנועה ומגע המבוסס על החוקיות המכנית והפיזיקאלית של השלד בשדה כוח הכובד.  מודל זה הוא סדרה של תהליכים תנועתיים המורכבים מפונקציות סדרתיות (כמו יניקה ובליעה) ופונקציות מורכבות (קפיצה, ריצה ואומניות לחימה). כאשר תהליכים אלה נעשים באופן שיטתי החוזר על עצמו, הם מארגנים את המערכת לתהליכי למידה יסודיים ומסייעים בחיווט המערכת ליצירת המרכזים השונים במוח…".

מתוך אתר האינטרנט של זילברבוש: www.feldenkrais.co.il

תכל"ס

  • ההתפתחות המוטורית בנויה שלב על גבי שלב והצלחת כל שלב תלויה בהצלחת קודמו.
  •  כשמתעורר קושי באחד השלבים, הוא משפיע על רצף ההתפתחות כולו.
  •  על פי שיטת פלדנקרייז, דרך התנועה מתפתחת יכולת הלמידה, האינטיליגנציה ואף תהליכי ההתבגרות.
  • שיטת פלדנקרייז מתאימה לתינוקות הסובלים מקשיי נשימה, מחוסר שיווי משקל ומקושי בתפקוד תנועתי.
  •  השיעורים ניתנים בקבוצות  או באופן אישי להורים ולתינוקות.

 

"משחררים מגבלות" הורים וילדים  גיליון ספטמבר 1998

10