איך למנוע גזים וכאבי בטן בקרב תינוקות ?

בהיותו ברחם נמצא העובר במקום מופלא. הוא שוכב במקום חשוך, חמים, מגונן, נמצא בתנועה כל פעם שאמא מתנועעת ומקבל אוכל ואוויר ללא מאמץ – גן עדן.
ואז מגיע היום הגדול והוא מגיח לעולם. אור חזק בעיניים, רעש מסביב, ידיים עוטפות את גופו בפיסת בד משונה ולא נעימה. הוא צריך לנשום לבד, וכשמשכיבים אותו על הגב כוח הכובד פורס אותו חשוף לעולם. 
המעבר מתנאי הרחם נטולי הדאגות לעולם החיצוני הוא טראומטי ומשפיע על התינוק במתח המצטבר בגוף. כשתינוק אוכל, נכנסות עם המזון גם בועות אוויר קטנות לקיבה, ומכיוון שהקיבה גם היא במצב מתוח, הבועות נתקעות שם וקשה להן לצאת – אלו הם הגזים הטורדניים, אשר אין הורה שאינו חש חסר אונים למראה תינוק בן יומו הסובל מהם. 
"ההורים יכולים לעזור לתינוק לבצע את המעבר מתנאי הרחם לעולם בצורה הדרגתית יותר ולסייע לו לפרוק חלק מהמתח שהצטבר בגוף", אומר שי זילברבוש, מומחה לליווי התפתחות תינוקות ומנהל מכללת צעד ראשון. לדבריו, ישנן דרכים פשוטות להקל על כאבי הבטן של התינוק בחודשי חייו הראשונים
זילברבוש מדגיש כי יש להימנע באופן כללי מהאכלת יתר. "כאשר התינוק בוכה אין הדבר מעיד מיד על רעב. פעמים רבות התהליך הוא מעין כדור שלג, הילד בוכה, מאכילים אותו והקיבה סובלת עוד יותר. לכן, לפני קבלת ההחלטה להאכיל כדאי קודם כל לנסות להרגיע את התינוק באמצעות תנועה ומגע", הוא מציין.

בנושא זה ריכז שי זילברבוש מספר המלצות:

  • שימוש במגע – מגע הוא צורך בסיסי עמו אנו באים לעולם. הוא מהווה חוליה מרכזית בקשר של האדם עם עצמו ועם סביבתו. סוג המגע צריך להיות ברור ונוכח, כגון: טפיחות קלות, שפשופים, ליטופים עם כל כף היד.
  • שימוש בתנועה – תינוק רגיל, עוד מהיותו ברחם, להיות בתנועה. התנועתיות עוזרת למערכת להשתחרר ומערכת העיכול מתפקדת טוב יותר. יש חשיבות לכך שהתנועה תהיה דרך הפעלת הברכיים ולא רק דרך הידיים, שכן כלל גופנו זז עם התנועה ולכן הברכיים מהוות מעין אינדיקציה למקצב ולעצימות הנדרשים.
  • שימוש בקול – התינוק מזהה את קולה של אמו מהרחם וזה מרגיע אותו מאוד.
  • שימוש במנשא – מנשא מאפשר נשיאת התינוק בתנוחת ערסול. זה בשילוב מגע ותנועה יחזיר את התינוק לתנאים שהכי דומים לחוויותיו ברחם.
  • הפרדה בין שינה לאכילה – לרוב תינוקות נרדמים עם האוכל ובכך נוצר קשר ישיר בין האכילה, שהינה סוג של הרגעה אוראלית, לשינה. אם נאכיל את התינוק די זמן לפני השינה, הקיבה תעכל את מרבית המזון, הגזים יוכלו להשתחרר והוא יוכל להירדם בנחת.

תרגילים מומלצים:

  • טפיחות עדינות בשילוב קולות מונוטוניים- יש לטפוח בעדינות על גב התינוק, עד שכל הגוף יהיה רפוי וגפיו של התינוק יהיו תלויות ברישול. הטפיחות יוצרות ויברציות פנימיות בגוף ומרפות את השרירים ואילו השימוש בקול למעשה משנה את תדר העצבים והתינוק נרגע.
  • עירסול- בתנוחת עירסול הילד מנסה "להיפתח" – יש לאפשר לו זאת ושוב "לסגור". תוך כדי תנועה יש להסיט את תשומת לבו של הילד מן הכאב – לחיצות עמוקות אך עדינות, טפיחות וקולות . כאשר התינוק מצליחלהשתחרר יורד העומס ממערכת העיכול.
  • ריקוד- מומלץ לרקוד עם התינוק לצלילי מוזיקה שקטה ונעימה.
  • עיסוי עמוק- תוך כדי החזקת התינוק מומלץ להעניק לו עיסוי אטי מאוד: לחיצה וספירה עד שלוש ובשחרור חזרה על הספירה. ניתן לשלב עיסוי בתנוחת נמר תוך לחיצות עדינות על הבטן ושחרור איטי. דוגמה נוספת: להשכיב את התינוק על הגב על משטח ישר, להרים את רגליו לכיוון הראש וחזרה תוך כדי עיסוי בבטן. הדגש הוא על העצמת הכיווץ ולאחר מכן על הרפיה ושחרור.

לדברי שי זילברבוש, חשוב להדגיש כי כל התרגילים המצוינים הם תרגילים התורמים להתפתחות באופן כללי ולכן מומלץ לעשותם בכל עת.